zondag 18 december 2011

time to strike

(officieel gepost op 19 november 2011)
zo daar ben ik weer,


het seizoen is weer begonnen en afgelopen zondag heb ik de eerste nationale league weer gespeeld.
zoals ik bij afsluiting vorig seizoen beloofde, is er weer een verslag van de banen.
er is niets veranderd in de regels en we hebben dezelfde teams op 2 na, er is er 1 gedegradeerd en ook 1 gepromoveerd. dus uit de andere klassen is dat ook gebeurd en zijn er nu 2 nieuwe teams in onze klasse.
deze zitten ook ongeveer op het zelfde niveau als de rest en dat maakt het spannend, maar er is voor ons zeker kans op de eerste plaats waar we nu echt voor gaan.
we moesten de eerste wedtrijd in Oosterhout bowlen, een bowling waar ik al vaker ben geweest in wedstrijden, de banen zijn goed, alleen kan het er goed liggen of juist heel moeilijk.
ik weet dat ik er lang geleden een keer een 1200 serie gooide over 6 games en ook dat ik een keer net de 160 haalde gemiddeld over 5 games.
zoals ik welicht al eens eerder heb beschreven is de spelers ruimte hier erg krap en niet echt handig ingedeeld, maar dat terzijde.
over naar het wedstrijd verloop. met ingooien kwam ik er achter dat het anders lag als bij ons, maar door een kleine aanpassing op de appraoch wist ik de pocket aardig te raken.
wat ik wel nog moet zeggen is dat we vreselijk veel geluk hebben gehad dat we toch nog met 4 man waren. de helft is op vakantie en 1 is eerder terug gekomen dan gepland omdat het daar in Frankrijk rot weer was.
een maal op de bowling bleek dat de reserve niet speelgerechtigt was wegen problemen met de betaling. als die team genoot dus niet eerder was terug gekomen, hadden we met 2 man moeten spelen en dat betekend meteen geen punten. ja 1 voor de moeite in de laatste game.
dus we stonden met 3 man te bowlen zonder wissel mogelijkheid.
game 1: deze game liep lekker en de strike’s en spare’s bleven lopen. het was best spannend omdat we niet echt veel voor stonden op de tegenstanders, maar in de 10e beurt besliste wij het en kon het niet meer ingehaald worden.
deze game was binnen, en ik gooide een lekkere 200 game, die kwam uit op 210. dat was een goed begin.
dan game 2: ook hier liep het lekker, deze banen lagen het zelfde, athans zo goed als het zelfde als de banen waar we de eerste game op speelden.
ook hier vielen de strikes behoorlijk en al snel had ik de turkey gegooid, net geen kwartet, de 9-pin bleef staan. maar wel een spare en zo liep de score lekker op.
deze game was minder spannend omdat we al snel veel meer pins hadden als de tegenstander. er vielen vandaag ook heel veel Amsterdammertje’s zoals we dat noemen. dat is als alle 3 de spelers in de zelfde beurt een strike gooien.
ik geloof dat het maarliefst 6 keer gebeurde bij ons deze speeldag, dat is een goed teken, dan loopt het goed.
ook deze game was binnen en wederom had ik een 200 game op mijn naam staan, dit keer 205. als het zo door zou gaan zou er mischien wel weer een dikke 1200 serie vallen.
dan kwamen we op baan 1 en 2 terecht voor game 3.
game 3: plotseling liep het van geen meter op deze banen… deze lagen dus heel anders en ik kon de pocket totaal niet vinden en er bleven splits over en ik miste te veel spare’s, ook single pins die ik opeens ging missen.
in tegen stelling tot de tegenstander die de ene naar de andere strike aan het gooien waren. en al snel liepen we een groot aantal pins achter, en dat werd ook niet meer ingehaald, want 2 man gooide een zeer slechte game en 1 speler had 177 geloof ik.
op deze banen ging ik dus onderuit en een drama score van slechts 134 kwam op het score bord. deze game hadden we dus dik verloren.
wel opvallend was dat het aproach niet inorde was, ik durfde niet voluit te gooien, want het was eerst heel glad, dan stroef en weer glad. een team genoot glee hier door uit op de baan, gelukkig liep het goed af. vreemd dat het zo raar was op dat approach.
ik was dus niet de enige die hier last van ondervond.
na een tegenvallend resultaat gingen we naar game 4, weer op banen waar het goed liep de vorige keer.
game 4: nu moest ik even resetten, even terug de weg vinden na het drama in game 3.
ik moest weer terug aanpassen en de game ging niet zo hard als de vorige 200 games. en met een matige opstart, waar nog wel eens een split overbleef, een lucky strike viel en de spare’s enigzins begonnen te lopen kwam ik op een matige score uit van 167.
deze game wonnen we daarom wel. dat waren dus weer 3 punten en kwamen op 9 in totaal.
dan game 5: wederom op baan 1 en 2, en ik vreesde er voor, maar ik ging er echt voor staan nu.
dan plotseling lagen de banen heel anders als de eerste game daar.
een team genoot begon en gooide een keiharde pocket strike, en vertelde me dat hij op precies dezelfde plaats stond als thuis, in onze eigen bowling.
aangezien wij heel dicht bij elkaar zitten kwa gooien en oplijnen, probeerde ik dat ook eens, ook ik ging op mijn normale start positie staan en gooide rustig over de 2e arrow en inderdaad, de bal begon te hoeken en slog met een klap in de pocket, ook ik: STRIKE!
dat was een goed begin. en zo begon de game lekker en halverwegen had ik werderom een turkey en dit keer viel de 4e strike wel en kwartet was gegooid, nou met een kwartet moet je de 200 wel halen. en dus bleef ik sparen wat er overbleef en uiteindelijk gooide ik 212.
weer terug dus. helaas verloren we deze game op een paar pins, de rest had geen denderende score en was het net niet genoeg om de game te winnen.
dan de laatste game, game 5: dit was de game voor de hhogste serie.
bij mij verliep deze game ook goed, maar bij de andere spelers helaas niet echt.
oja, halverwegen had ik wel een heeeeele vage strike gegooid, zo geluk dat was niet normaal…..
ik gooide zo een bal, die miste de pocket voledig en kwam veel te dik op de head-pin, ik zag dat de 6-9-10 pin nog stonden, plotseling rolt er een pin tegen de 9-pin aan en die denderd om, en de 10 pin denderde daar door ook om, dus ik dacht zo, hmm 9.
dus ik loop terug naar de bal return en ik hoorde opeens zo: JA, strike! en ik hoorde nog het geluid van een pin die om denderde, razend snel keek ik en ik zag dat ook de 6 pin omgebowld lag. ik bulderde van het lachen en er zijn er wel meer die moesten lachen, maar ik was ook verbaasd, hoe kon die 6-pin omgegaan zijn?
dat vroeg ik aan mijn teamgenoot en die vertelde me dit: er was al een pin in de goot gekomen aan die kant door de rare pin reactie. toen de 10-pin ook in de goot omviel, kwam de pin die daar net al in lag terug op het pin deck, die werd er uit geduwd en rolde naar de 6-pin toe die daar nog stond en ja, het was net hard genoeg om ook die nog neer te halen, en ook net optijd want de machine kwam net naar beneden.
dus ja dat was de meest vreemde lucky strike die ook gegooid heb geloof ik.
en zo kwam ik in beurt 10 aan en ik gooide 8 spare, ik stond een strike in de 9e en de score was 180 in beurt 9, er was al een spare en dat maakt 190, maar ik heb nog 1 worp. juist ja, een strike maakt 200 precies.
dus ik ging er voor, gooide een hele mooie bal, kwam goed in de pocket en ik had al een strike verwacht, maar helaas, de 7-pin bleef over. de score werd dus 199.
dat maakt een serie van 1127 en dus een gemiddelde van 187,83 gemiddeld over 6 games. dat was heel goed.
een lekker begin dacht ik zo. uitslag van de laatste game was niet veel soeps bij ons, de overige spelers hadden bijde een laatste slechte game en daar door hadden we de laagste serie en dat leverde 1 punt op.
dat maakte een totaal van 10 punten. en leverde een 4e plaats op. maar alles zit heel dicht bij elkaar en het kan alle kanten op gaan bij de volgende wedstrijd.
er waren best veel 200 game’s gevallen, geen zeer hoge.
meer feiten weet ik niet want dat is niet medegedeeld aan het eind van de wedstrijd.
er zijn geen bizarre dingen gebeurd en er waren bijna geen storingen.
het was een beetje een spook bowling, in positieve zin, dat wil zeggen dat er veel lucky strike’s vielen, ook bij mij best veel. en soms ook een keiharde split overhouden op een goede pocket.
wel kon de sevice beter vond ik, er was geen sport drank te verkrijgen, er was geen tostie en in de ochtend was er zelfs geen kok in de keuken en kon er niets te eten besteld worden.
dat kon tegen de middag dat ik hoorde. en opeens werd na 2 game’s de gang naar de toiletten plotseling gedweild wat niet echt zo handig is. zo kon je niet effe snel naar de wc als een game afgelopen was.
want je kan niet met bowlingschoenen over natte vloeren lopen. daar over hebben we wel een klacht neer gelegd bij de beheerder van de bowling. want dat was in het verleden ook al eens voorgekomen.
dit waren enige min punten, maar voor de rest hebben we een leuke eerste wedstrijd dag gehad, en ik had een hoog gemiddelde gegooid, daar was ik wel blij mee.
tot zover deze eerste dag in Oosterhout. tot de volgende keer die in Tilburg gespeeld word.
nogmaals mij hier vanuit de controlekamer nog, er is een blunder geweest vanuit mijn kant en ook van team genoten, en dat vind ik niet zo fraai. (a hoewel, ik het nog betwijfel want ik weet bijna zeker dat het niet zo was)
waar het om ging was de nationale league van zondag, er was een misverstand om de score in de 6e game.. ik dacht dat ik 199 had gegooid in de 6e game, ik kon me herinnerren dat ik een strike had in de 9e beurt en daar stond ik ook 180.
ik gooide in de 10e beurt 9 spare en nog eens 9 ik dacht dat dat op 199 uitkwam. ik zelf had de score op het scherm niet meer gecheckt en dat koste me een blunder… ik was er dus van overtuigd dat het 199 was geworden.
toen ik op de site van de NBF keek stond er 189 en dat klopte volgens mij dus niet. om een blunder te voorkomen vroeg ik mijn team genoten of ik dat ook echt wel had gegooid voor dat ik aan de bel ga trekken.
maar die bevestigden dat het 199 was. dus daar raakte ik van over tuigd en ik wist niet wat ik moest doen.
ik besloot toen een email te sturen naar de team captain omdat hij ook in het bestuur zit en veel met de NBF te maken heeft. daar in vertelde ik het probleem en dat ik niet wist wat ik nu moet doen.
ik kreeg snel een antwoord en een email adres waar ik dit kon melden. en hij wilde dit ook wel voor mij regelen. ik besloot het wijselijk om het aan hem over te laten omdat hij veel meer weet wat er gerapporteerd moet worden dan ik.
er werd aan de bel getrokken, bij het NBF. plotseling kreeg ik diverse emails binnen van het NBF dat alles was gecheckt, en dat zelfs de bowling daar is geraad pleegd, en dat er geen bewijs was gevonden dat er 199 was gegooid.
mijn momd viel open en ik wilde off-topic naar de captain terug mailen, dat betekend enkel naar de captain en niet via het NBF om te melden dat het toch echt 199 was, daar was ik echt van overtuigd.
maar toen kreeg ik een geheugen flash, ik zag het weer voor me, ik had de 9e beurt een strike gegooid. ik had de 10e frame een 9/ gegooid en toen stond er 180 in 9. maar omdat de 10e frame al 2 worpen gebruikt heeft is dat dus er al bij geteld, en daar is het fout gegaan, ik had nog 1 worp tegoed en dat werd 9, en ja dan kom je op 189 uit.
die 10 pins waren al opgeteld en toevallig maakte iedereen de zelfde fout dus.
maar dat betwijfel ik dus hevig… officeel word de tiende frame pas bijgeteld als de gehel frame af gerond is, dus als alle worpen die je daar in krijgd gegooid zijn. dus dan beteknend het dat de spare bij de strike is opgeteld, dat maakte 180 in de 9e beurt. ik had toen nog eens 9 met de derde worp. dan komt er dus 19 bij en dat is 199. en zo werkt normaal de bowling score telling.
ik sloot die off-topic email onmiddelijk af en opende de laatse quote email van de NBF, en quotte terug, daar heb ik de blunder in uitgelegd en me ge excuseerd voor het ongemak en de blunder van ons uit….. waar ik van weet dat het eigenlijk geen blunder was maar zonder bewijs kan je nu emaal niets beginnen.
dit mag niet meer gebeuren in het vervolg vind ik. maar ja iedereen maakt wel eens een foutje. het was wel erg bad-luck deze keer. en ik mag het score bord in het vervolg wel checken na de laatste bal van een game…. even als het wedstrijd formulier waar de scores op ingevuld worden.
later, Kevin.
Lift naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten