zondag 18 december 2011

Re-rack

(officieel gepost op 19 november 2011)zo, daar ben ik weer

we zijn weer online, na een lange tijd.
ja het is even wennen en niet alles ging zo als het moest. dat is allemaal heel vervelend, voor ons, maar ook voor de mensen achter de schermen die de laatste tijd keihard hebben gewerkt om alles zo vlug en goed mogelijk weer online te krijgen.
daarom begin ik ook met het bedanken van alle staff-leden van deze weblog site. dat is is wel op zijn plaats dacht ik zo, na alle ellende die met zich mee kwam de laatste tijd.
de re-rack is nu gedaan, alles ziet er er anders uit en dus moet ik ook de controle kamer van de site opnieuw verkennen.
dat betekent dat er het een en ander getest moet worden en dat de site wel eens veranderd terwijl je hier zit.
een paar dagen na de planning van de re-rack, ging ik hier al heen, en toen waren alle systemen overflow en kon ik ook niet inloggen. (dit duurde dus enkele weken, waar de staff van de site niets aan kon doen)
uit gerekend die dag waren de systemen van MSN ook nog eens overflow. ook daar kon ik niet inloggen op de messenger. via een omweg kon ik dan gelukkig nog wel de email in.
een heel gedoe en ik besloot om toen maar even de boel te laten rusten omdat alles dus overflow was.
ik probeer nu inieder geval zo snel mogelijk alles weer op orde te krijgen hier, en zoveel mogelijk naar de oude situatie in te richten.
dit to zover.
tevens is het weer zo ver, het is weer eind augustus/ begin september en dat betekent einde half gas periode, de vakantie’s zitten er weer op en langzaam start het echte dagelijkse programma weer op.
of te wel, we schakelen weer langzaam over naar volgas. de seizoenen beginnen ook weer, zo ook het nieuwe bowling seizoen.
een paar weken geleden was ik weer bij de jaarlijkse captain vergadering en een algemene leden vergadering omdat er een regel gewijzigd werd in het huis regelement, en daar voor moet er gestemd worden om dat te mogen wijzigen volgens het wetboek van de bowling zaken.
wat er dus veranderd is is het volgende: de maximale handicap is verhoogd als evens de blind score voor als je een keer met 2 man bent.
de oude situatie was: max. handicap is 60 pins, blind score was 162.
nieuwe situatie is geworden: max. handicap: 80 pins, blind score is nu 180.
de verhoging heeft alles te maken met de team indeling van de donderdag, daar zitten veel spelers met een gemiddelde dicht tegen of over de 200. dat zou betekennen dat die altijd zouden winnen.
om het aantrekkelijk te houden voor de rest en de kansen eerlijker te houden is besloten de handicap als mede de blind score te verhogen conform de formule.
die is best ingewikkeld en ik weet niet uit het hoofd hoe die gebaserd is dus daar ga ik verder niet op in.
feit is wel dat iedereen van de aanwezigen unaniem had besloten dat dit moest gebeuren. uitslag stemming: er was 0 keer nee gestemd, 2 keer blanco en de rest stemde ja. een overgrote meerderheid dus. de regelwijziging is dan officieel in gebruik genomen.
voor de rest geen weizigingen en was het allemaal de jaarlijkse kost, de regels nog eens op een rijtje waar het vaak mis ging afgelopen seizoen, de agenda word door genomen, de stand van zaken enz.
ook is het schema van de nationale league bekend, allemaal tenten die we al eens hebben gehad dit keer en geen echt belabberde tenten gelukkig.
wel ben ik benieuwd wat mijn nieuwe pas gemiddelde is, ik denk ongeveer gelijk als nu. dat zien we later wel weer.
maandag begint het seizoen weer en ik heb er zin in, in de vakantie is er niets van gekomen of geen zin gehad, ondanks dat het weer zwaar slecht is deze zomer. weer deskundige spreken over de slechtste zomer in 100 jaar…
en het was ook belabberd, heel vaak regen, bijna geen zwoele dagen en nachten, en fris voor de tijd van het jaar, niet dat het koud is of zo maar gewoon te laag voor de tijd van het jaar.
daar word je niet echt vrolijk van, athans ik niet, ik wil nog een keer naar Bergen op zoom, maar dat is er verdorie de hele zomer niet van gekomen, alleen in de lente toen het dus zomer was.
nou ja, we hopen op nog een keer een mooie dag.
en dan lees ik in de krant dat wederom WEER veranderingen in ons trein traject willen door voeren.
nu willen ze hier in Zeeland alle sneltreinen weg doen en alleen stoptreinen tot Roosendaal laten reiden en dan verder als sneltrein. en dan nog DIT: ook willen ze de halte Schiphol uit het traject halen en Amsterdam centraal wordt niet meer het eind station, dat wordt dan Haarlem dus dan stopt de trein niet meer op Schiphol en denderd door naar Amsterdam centraal en dan door naar Haarlem.
wat een waardeloos plan zeg!!!!! en de reden was helemaal te gek voor woorden. om dat de toeristen liever de randstad in trekken. wat??? moeten wij dan maar onze dienstregelingen gaan aanpassen. nee dit gaat echt te ver!!!
gelukkig is er al een deel van tafel: hier in Zeeland veranderd niets gelukkig, er blijft gewoon 1 stoptrein reiden en 1 sneltrein in het uur. de gemeenten van de Zeeuwse regio’s maakten allen bezwaar tegen de wijzigingen. nu word nog gestreden om het behoud van Schiphol in ons traject van de snel treinen. een hele belangrijke halte vind ik, hoe kunnen ze die er nou zomaar uit gooien na al die jaren? te gek voor woorden!
nu was ons traject al heel vaak het doelwit om het slecht te maken, eerst begon het allemaal met het verdwijnen van alle kleine stations, zodat er geen stoptreinen meer hoefden te rijden. uit eraard ging dit veel te ver en verween dit plan in de kliko. (gelukkig)
toen wilden ze de eindhalte van de sneltreinen in Rotterdam maken wegens de nieuwe HSL verbinding van Rotterdam naar Amsterdam. (ook dit kon niet wegens een te beperkte keus die je dan hebt: een peper duur kaartje voor die HSL of via stoptreinen verder voor de overige haltes.) en zo ging ook dit plan de kliko in gelukkig.
toen kwamen er nieuwe stop treinen die zeer luxe waren, maar er zat geen toilet in deze treinen. (ook dit kan echt niet) en deze treinen verdwenen uit ons traject.
dan hadden we opeens belgse toestanden hier in Oost-Souburg toen alle vertrek borden op de stations verden vervangen door luxe digitale aangevers. maar bij ons kwam niets terug en moesten we de tabellen gaan raad plegen voor vertrek en bij storingen wisten we niets… na geklaag hier over kwam er dan een eenvoudige versie van het vertrk bord terug bij ons op het station maar meer ook niet. hier ok komen storingen en staan de vertrek tijden.
en dan nu dit weer. nu moeten we nog 1 deel winnen en dan moeten ze daar toch echt eens gaan ophouden over veranderingen in ons traject, sinds de ingebruikname van dit traject is de indeling zo geweest als nu en dat is al die jaren perfect, en nu moet opeens alles maar anders in het nadeel van ons. ik vind het niet kunnen. laat het gewoon zoals het nu is.
nou, we hopen maar dat we Schiphol aan het eind van het jaar nog kunnen bereiken zonder over te moeten stappen, en dat er gewoon Amsterdam Centraal staat als eind station.
tot zover mij weer, verder is er niets gebeurd in deze korte tijd.
update:
om de tijd te doden tijdens het offline zijn van de site, ben ik deze posting op de pc al aan het typen en werk ik dus nu nog maar eens wat bij.
we zitten nu in september, het weer is nog steeds bar en boos en we zijn nu defenitief uit de half-gas periode, fabrieken gaan weer meer bij zetten, de seizoenen draaien weer op vollegang, op het werk word het weer drukker en de dagelijkse planningen worden weer afgelopen.
ik heb nu inmiddels al 3 keer gebowld in het nieuwe seizoen. en ik weet wat mijn nieuwe pas gemiddelde is geworden, dat is 177,30. wederom iets in de lift!! de vorige was 175,9.
de aller eerste keer weer starte op pas gemiddeld, geen bijzonder hoge scores van mij dit keer (wat ik wel eens vaker flikte op de eerste speel avond) in plaats daar van speelde ik 3 goede games van ver in de 170. ik kwam neer op een gemiddelde van 179. boven pas gemiddelde dus dat was netjes vond ik.
de 2e week ging het lekker, ik begon met veel spares en strike’s en kwam op 192 uit. de 2e game ging opeens heel slecht, er was plotseling carry down en dat zorgd er voor dat je bal ‘dood’ in de pins komt, dat wil zeggen zonder zijn slagkracht.
resutaat hier van is veel splits die overblijven. en dat gebeurde dus ook, veel open frames en ik ging noodgedwongen zoeken naar een aanpassing. en die vond ik gelukkig nog in de 2e game en de score was 139… belabberd.
dan de derde game was het weer raak en gooide meteen een turkey. gevolgd door spares en in de 10e beurt gooide ik nog een turkey, en de score kwam uit op 212! en een clean game. dit was de 2e al. (vorige week maandag had ik ook een clean game, daar zaten niet veel strike’s in dus daarom geen echt hoge score)
zo kwam ik op gemiddelde van net over de 180. dat was netjes ondanks 1 slechte game.
dan moest ik die woensdag invallen voor mijn teamgenoot die ook op de maandag bij ons speeld als reserve.
die avond begon opeens echt belabberd…. nu was er in de eerste game onmiddelijk carry down en splits bleven over, en niet de minste… en ik was niet de enige die hier last van had. ook mijn teamgenoten gooide veel splits en op de andere banen bleven opvallend veel splits over, zelfs een keer de 5-7-10 split.
onmiddelijk, na 3 beurten besloot ik te gaan zoeken naar een aanpassing die uit eindelijk weer een strike moet opleveren, en mijn team genoot ging ook zoeken en wij hebben ongeveer de zelfde wijze van oplijnen en gooien. hij vond hem als eerste waar hij moest staan in de 7e beurt. er viel een keiharde pocket strike…
hij zij: 2e arrow blijven gooien maar dan 2 latten om naar rechts vanaf je normale start positie. ik deed het, de bal ging net iets te ver, dus net langs de 2e arrow, maar zag aan de bal reactie dat het inorde was, de bal kwam net naast de pocket in, met slagkracht en de 7 pin bleef over. die gooide ik wel af en zo gooide ik gelukkig nog een een strike in de volgende beurt en de score kwam wederom op een belabberde 139 uit. maarliefst 5 open frame’s had ik, dat is echt veeeel te veel.
dan de 2e game, opeens begon het te lopen, ik gooide strike’s en spare’s en tot in de 10e beurt bleef het clean… pech in de 10e beurt want dit gebeurde er: gooi zo een goede eerste bal, knalt lekker in de pocket en ineens staat daar solid de 4-7-10 split! what the hell dacht ik zo..
ik ging er ook echt voor om die split af gooien, de bal ging goed, maar nog nets iets te dik de 4 pin geraakt en de schoot rakelings achter langs de 10 pin.
1 misser in de 10e beurt en de score kwam op 199. dat was een heeel stuk beter dan de vorige game.
dan de derde game, ook hier bleven strike’s en spare’s vallen of het niets was, het werd deze game heel erg spannend, en dat werd uit eindelijk pas in de 2e worp van de 10e frame beslist.
ik sloot de game af met een 9 spare en een keiharde pocket strike in de 12e beurt. nu had ik dan wederom weer een clean game en de score was 201 voor mij. ik had een gemiddelde van wederom iets in de 180.
dan de strijd om het laatste punt, laatste man aan de 10e beurt alle bij een open frame in de 9e beurt. wij 2 pins voor sprong of zo iets.
bij de spelers gooien geen strike in de 10e beurt. bij ons bleef een 10 pin over en bij de tegenstander bleef een 6 pin over. voor bijde partijen gold om in de strtijd te blijven dat er een spare gegooid moest worden.
bij ons gebeurde dat ook. de druk is nu op de tegenstander gelegd, hij MOET hem gooien om de kans op winst er in te houden. maar dat gebeurde niet en de game was beslist, bij ons werd er nog 8 achteraan gegooid en de game was voor ons en zo werd het 2-2.
wij hadden 2 games net aan gewonnen en 1 zwaar verloren, dat was de eerste, en zo doende ging het punt voor de pinfall naar hun toe (die was hoger dan de onze) een leuke en spannende wedstrijd wat in gelijk spel eindigd.
tot zover de start van het bowlen.
om nog even bij het bowlen te blijven, ik was een keer op You-Tube aan het zoeken naar split conversions. met name de 5-7-10 split, en ook die is er op internet te vinden dat iemand die gewoon keihard afgooid, echt mooi om te zien, zo ook 7-10 split conversions, het blijft DENDEREND om te zien, laat staan als je het een keer lukt om de grootste split af te gooien die er is.
maar op een gevenmoment kwam ik bij filmjes terecht van hele andere varianten van het bowlen! EHHH ik wist niet dat het bestond, ja er bestaan meerdere varianten van 10-pin bowling.
ik zal ze alle 2 beschrijven: ze heten Candlepin bowling en Duckpin bowling. alle bij alien varianten van het normale 10-pin bowling zoals wij dat kennen. dit komt ovral wel voor.
Candlepin Bowling. omdat deze het meest alien is beschrijf ik deze als eerste.
men gooit op een zelfde baan als het gewone 10-pin bowling. groot verschil is de vorm van de pins en de groote van de bal in deze variant, evenals de score telling en het aantal worpen wat een frame kent in deze variant.
ten eerste de pins: die zien er als volgd uit, deze zijn heel smal en lang, van daar de naam Candlepin, het heeft weg van de vorm van een kaars. er staan ook gewoon 10 pins in de zelfde vorm als dat we kennen. de afstanden zijn het zelfde als bij 10-pin bowling.
nu komt het, de bal: deze bevat geen gaten en heeft het formaat van een softball. dat maakt het dus heel moeilijk om een pin te raken of een goede pocket te raken. (en dus een strike te gooien)
voordeel is dat de pins, wel makkelijk omgaan als ze aangetikt worden door andere pins. makkelijker als bij 10-pin bowling maar dat is dan ook echt het enige.
dan de score telling: zoals ik eerder aangaf kent deze variant 3 worpen per frame. alles in 1 keer om heet ook gewoon een strike en doet het zelfde als bij ons, 10 punten plus de volgende 2 worpen
alles in 2 keer om heet ook gewoon een spare en doet het zelfde als bij ons: 10 punten pus de volgende worp.
maar dan die derde worp, stel dat je 7 gooid, je mist deze spare en raakt 2 pins. bij ons is de frame open, de pins worden weggeveegd en opnieuw opgezet en ga je naar de volgende frame.
hier niet, men mag nog een derde keer gooien, alles wat in de derde worp omgaat telt mee, maar de frame is open en heeft dus geen bonus.
voorbeeld: frame 1 is een strike gegooid. frame 2 gooid iemand 7, 2 en dan de laatste. de score in beurt 1 word dan 19. de 2e beurt is open en telt 10 punten dus komt in frame 2 een score van 29.
een game kent eveneens 10 beurten en maximaal 12. en de maximum score is hier ook een 300 game. (12 strike’s in 1 game) zover bekend is, is dit echter nog nooit iemand gelukt in deze variant.
dan de score sheet, bij ons is deze horizontaal, daar is het vertikaal. (heel vreemd)
het aangeven van strikes, spare’s en 3 keer alles om is anders als bij ons.
een sheet kent 2 kolommen, de frame’s staan onder elkaar
de eerste rij geeft aan wat er gegooid is, de 2e de score. het frame nummer staat voor de eerste kolom aangegeven, hoe een strike, een spare en een 3 keer alles om aan gegeven word is moeilijk te begrijpen. dat staat op de wikipedia in het engels beschreven, maar het is voor mij moeilijk te begrijpen. ik heb wel eens een score sheet gezien dus ik weet enigzins waar ze het over hebben. die geef ik straks wel.
dan is er nog iets heel aliens: er zijn maarliefst 3 fout lijnen (foul lines) bij deze variant.
de eerste is net als bij 10-pin bowling: daar begint de baan en daar mag je niet over heen met je voet. (de zwarte fout lijn)
om dat de baan gebruikt moet worden is er een 2e fout lijn ingevoerd. dit is een fout lijn voor de bal.
omdat de bal zo klein is zou men zo kunnen gooien dat de bal pas bij de pins op de baan beland. dit mag dus niet.
de 2e fout lijn is rood en daar voor dient de bal op de baan te zijn, komt de bal over deze lijn pas op de baan, dan telt deze worp niet.
de 3e fout lijn is groen en is vlak bij de pins, dit is de zone waar de bal voorbij moet zijn geweest voor dat hij van de baan gaat om te mogen tellen als geldige worp.
hiermee word voornamelijk een goot wippertje bedoeld, of een bal re-bount, het is mogelijk dat de bal terug uit de machine op het pin deck komt, als er dan nog pins omgaan telt dit, omdat de bal al over de groene fout lijn is geweest voordat de bal van de baan ging.
dus valt er een bal in de goot voor de groene fout lijn, en komt deze uit de goot terug op de baan en bowld pins om, telt het niet. dit telt wel als het achter de groene fout lijn gebeurd.
bij gewoon 10-pin bowling mag de bal absoluut niet van de baan zijn geweest voor hij een pin raakt, dus een goot wippertje telt niet en is gewoon een 0 score (goot) menig bowler weet dit.
dan is er nog een groot verschil tussen deze variant en normaal.
de pins worden NIET weg geveegd na een worp. omgebowlde pins blijven gewoon op het pin deck liggen.
dit kan een groot voordeel zijn, maar ook een nadeel, het kan een mooi shot blokkeren. maar kan ook makkelijker worden bij splits en en single pins.
er zijn 2 typen machines voor deze variant: vol automatische en half automatische. bij de volautomatische hoeft de bowler aleen maar te bowlen, de machine registreerd hoeveel ballen er gegooid zijn en of er nog pins staan. na 3 worpen komt het stop-rek naar beneden en veegt net als bij ons de pins van het deck en zet nieuwe neer voor de volgende beurt. en registeerd ook gelijk de score.
bij een strike registeerd de machine dat er 1 keer is gegooid en ‘ziet’ dat er geen pins meer staan, automatisch word een strike op het scorebord geschreven en worden de pins opnieuw op gezet. zelfde geld voor een spare, de machine registeerd dat er 2 keer is gegooid en dat alles om is.
bij een half automatische instalatie registreerd de machine niets en de score moet met de hand ingevoerd worden. in toetnooien gebeurd dit door de wedstrijdleider.
na iedere frame, dient de bowler op de reset knop te drukken bij de bal return. dan komt pas het stoprek naarbenden, veegt de pins weg en zet een nieuwe set pins op.
er is tot op heden nog nooit iemand geweest die de perfect game wist te gooien in deze variant (300)
tot zover de meest alien en ingewikkelde variant. meer weten en zien?
http://en.wikipedia.org/wiki/Candlepin_bowling?uselang=nl hier is alle info te vinden (wel in het engels)
wil je eens zien hoe dit gespeeld word? ga dan naar You-Tube en typ in: Candlepin Bowling. klik op de vele filmpjes en ontdek hoe moeilijk dit is is en verbaas je over de meest vreemde combinaties die over kunnen blijven. (meer dan in gewoon 10-pin bowlen) tip: een uniek record werd door ene Paul Berger gegooid, een 500 serie, (is heel hoog voor candlepin, te verglijken met een dikke 700 in 10-pin) kijk dan bij Berger’s legendary 500 en zie zelf.
dan nu Duckpin bowling:
deze variant lijkt het meest op de gewone 10-pin bowling.
men speeld dit ook gewoon op een zelfde baan als bij 10-pin bowling, de pins staan ook in de zelfde vorm, en hebben bijna dezelfde vorm. groot verschil is, dat deze pins veel kleiner en zwaarder zijn als in de gewone 10-pin bowling.
de bal is ook net als bij de Cadlepin variant klein en licht, max, 1,7 kg. de hoogste staat gelijk aan een 6 ponder (6 LBS) dat is in het gewoon bowlen de lichtste bal, bij duckpin de zwaarste.
omdat het ook hier moeilijk is om alles om te bowlen, is hier ook een 3e worp per frame toegevoegd.
er zijn hier geen 3 fout lijnen, maar gewoon 1 en alle andere regels zijn exact het zelfde als in 10-pin bowling. een bal mag dus niet van de baan raken, dan is het gewoon goot en een 0 score.
de score sheet is net als in 10-pin bowling, alleen kennen de frame’s 3 vakjes in plaats van 2 in 10-pin bowling.
ook hier is de telling het zelfde als in 10-pin en candlepin bowling.
er is een 2e variant van, maar die komt bijna nergens meer voor, daar hebben de pins rubber banden, voor meer pin reactie en dus iets makkelijker.
al snel werden hier hoge score’s gegooid en werden de score regels terug gebracht naar 2 worpen per frame, en dus exact het zelfde als in 10-pin bowling.
de orginele variant kent nog gewoon 3 worpen per frame.
hier word de score gewoon zo aan gegeven als in 10-pin bowling. een strike ziet er dan zo uit: –x een spare zo: 9/- een voorbeeld van een 3 keer alles om: 6 2 2 nou dat is wel voor te stellen toch als je de score sheet van gewoon bowlen kent en voor je ziet. zie er dan 1 vakje meer bij in iedere frame op de 10e na, die is het zelfde.
een groot verschil ook is het stoprek, wat ook de pin veger is. die is heel anders als bij Candlepin en 10-pin.
hier worden wel na iedere worp de pins opgepakt en de overige pins die om zijn van het deck geveegt.
dat gaat zo: er is gegooid, er zijn pins om en liggen op het deck, de machine komt en pakt de overige pins op die er nog staan, dan zwenkt er vanuit de zijkant een hefboom over de baan die alles van de baan in de machine en de goten vegen.
de veger zwenkt dan terug en de machine plaatst de overige pins. dit gebeurt alleen als er pins op het deck liggen, als de machine ziet dat er niets op het deck achter blijft, registreerd de machine alleen dat er gegooid is, pas na 3 worpen of als alles weg is komt de veger of als er dus pins op het deck achter blijven.
ik zie je meteen denken: een zwenk beweging kan geen goten schoon wegen, hoe kan dat? juist ja, daar is bij deze variant een oplossing voor gevonden: bij het pindeck bestaan de goten uit lopendebanden. zo worden de pins in de machine afgevoerd, die daar in geveegt worden of vallen.
weten waar dit voorkomt? alles over duckpin bowling is hier te vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Duckpins.
wil je eens zien hoe dit gespeeld word of hoe de machine werkt?
ga dan naar You-Tube en typ in: Duckpin bowling. klik op de vele filmpjes en krijg een impressie van deze variant van bowlen.
wederom een update van mij uit de controle kamer hier over iets heel anders.
dit is wederom weer een minder bericht helaas.
ik zit hier net een 2e posting op te maken over de nationale league, en de radio staat hier aan op Arrow uiteraard toen ik plotseling op het nieuws het volgende bericht hoorde:
de rock band R.E.M stopt er mee, volgens het bericht is de beslissing die genomen is door Stipe zelf in overleg met de band erg moeilijk, maar deelde mee dat helaas aan alles een einde komt.
er is geen ruzie geweest gelukkig, maar het is wederom weer een goede band die besluit te stoppen met goede muziek maken.
de laatste disc die ik heb is Collapse into now, en die was denderend, en zo zijn er nog veel meer mooie nummers van deze band.
dit bericht kwam nogal onverwacht bij mij en ik zal straks de site van hun eens raadplegen of er nog een nieuwe disc is gekomen of gaat komen, ook ik mis wel eens wat.
nogmaals, ik vind het heel jammer dat ze stoppen, ze hebben veel heel veel goede muziek op rock gebied gemaakt waar we gelukkig nog altijd naar kunnen luisteren. ook in moeilijke tijden……
R.E.M heeft 31 jaar bestaan. dat is heel wat.
later, Kevin.
Lift naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten