3e verdieping, andere bowling.

welkom op de 3e verdieping van mijn site, op deze verdieping wil ik meer uitleggen en inzicht geven over de overige 2 bowling varianten waar 10 pins in gebruikt worden.
dit zijn Candlepin bowling en Duckpin bowling. bijde varianten komen hier helaas niet voor.

inhoud:
Candlepin bowling:
[1.1] - intro, uitleg over Candlepin bowling.
[1.2] - jargon bij Candlepin en Duckpin bowling, extra termen die bij normaal 10-pin niet gebruikt worden.
[1.3]Score telling bij deze variant van bowlen.
[1.4] - baan condities.
[1.5] - technische gegevens van Candlepin bowling.
[1.6] - gameplay modes.
[1.7] - links naar mooie fragmenten.
Duckpin bowling:
[2.1] - intro en score telling, uitleg over deze variant van bowlen en de score telling.
[2.2] - high scores en extreem hoge score's.
[2.3] - verschillen tussen Candlepin en Duckpin bowling.
[2.4] - baan condities.
[2.5] - technische gegevens van Duckpin bowling.
[2.7] - links naar mooie fragmenten.
[2.8] - 2e variant Duckpin bowling.
[3] - 5-pin en 9-pin bowling

[1.1] dan begin ik met Candlepin, dit is de ingewikkeldste en moeilijkste variant. (komt veel voor in Amerika en omstreken, en in Canada)
hoewel de pin op stelling en de baan afmetingen het zelfde zijn als bij normaal 10-pin bowling zijn er hele grote verschillen. en ook andere regels en een andere score telling.
ten eerste zijn de pins heel dun en langer als bij 10-pin bowling. deze hebben een vorm wat weg heeft van een kaars, vandaar de naam dus.
dan de bal, is vele malen kleiner en ook veel lichter als bij 10-pin.
de bal heeft ook geen vinger gaten, hij is zo groot als een soft ball ongeveer.
dan de score telling, deze variant kent de ingewikkeldste telling, hoewel de waarde van een strike en een spare het zelfde doen, is er bij deze variant een derde worp. een frame bestaat dus uit 3 worpen. strike en spare zijn bekend, het zelfde als ik uit heb gelegd bij 10-pin bowling op de 2e verdieping. maar goed wat doet die derde worp dan?
eigenlijk niets, het is een extra poging om als nog 10 punten te halen maar dan zonder bonus verder. dus het blijft een open frame. die derde worp word overgens ook niet mee geteld voor een bonus van een strike als je die er voor hebt gegooid, alleen de eerste 2 worpen worden dan geteld bij die strike.
omdat deze variant zo moeilijk is, is er dus besloten door de bedenker van deze variant om een 3e worp toe te kennen per frame.
verder is de score sheet heel ingewikkeld voor mij, zelfs ik kan er niet wijs uit hoe dat werkt, de score sheet is verticaal en strike, spare of een 10 frame worden aan gegeven met een X en dan word een hoekje schuin ingekleurd, of zelfs 2, om aan te geven wat het is, ieder hoekje heeft een betekenis.
dan is dit ook tevens de enigste variant die maar liefst 3 fout lijnen heeft.
de eerste is heel bekend, de zwarte net als bij ons. niet met je voet overheen gaan dus.
dan is de 2e fout lijn iets voor de arrows. deze is rood. tja waarvoor zou die zijn?
als je met zo een kleine bal gooit, die ook heel erg licht van gewicht is, kan je die pas bij de pins op de baan laten komen.
en dat mag dus niet. de bal moet dus voor die 2e fout lijn de baan hebben geraakt.
gebeurt dat niet, telt je worp niet.
dan de derde fout lijn is helemaal bij de pins, die is ook zwart van kleur als ik heb begrepen.
ja, waar is die dan voor? nou, bij deze variant is het heel goed mogelijk dat een bal uit de goot op de baan terug komt of zelfs een re-bount maakt vanuit de machine, dus dat de bal terug op het pin-deck komt. dit mag bij deze variant mits de bal voorbij de zwarte 3e fout lijn van de baan is geweest. dus valt een bal halverwege van de baan in de goot, of voor die zwarte 3e foutlijn, komt er uit en bowld dan pins om, telt het niet.
maar stel dat je een 7-pin hebt staan, de bal is op de baan en gaat over de zwarte lijn heen, mist de 7-pin, maar de bal knalt terug op de baan en bowld de 7-pin alsnog, dan is dit een geldige spare, want de bal was niet voor de zwarte lijn van de baan geweest.
moet je wel heel veel geluk mee hebben, maar ook daar zijn voor beelden van op you-tube.


hiernaast een foto van een bal die net bij de pins aankomt, zo is de verhouding.


tevens is er nog een functie van de derde fout lijn, omgebowlde pins die over de lijn heen gaan en daar achter tot stilstant komen, moeten weg gehaald worden, dit moet je als speler in toernooien wel zelf melden bij de scheidsrechter, ook wel wedstrijdleider genoemd, anders telt je worp niet vanwege een ongeldige spare combinatie. ook daar moet je dus op letten.
twijfel je? dan altijd aan de wedstrijdleider vragen of de combinatie geldig is of niet, is dit niet zo dan word de pin die over de 3e fout lijn ligt verwijderd.
nog iets unieks en ook alleen in deze variant: omgebowlde pins blijven op het pin-deck liggen, er komt geen veger tot dat de beurt voltooit is.
dit kan voordelen op leveren bij split's, maar pas op soms kan het ook de weg naar een spare blokkeren en het juist extra moeilijk maken. over split's gesproken, ja kan hier echt de raarste split's overhouden, en dat komt omdat de bal tussen 2 naast elkaar staande pins heen kan zonder ook maar 1 pin te raken.. bijvoorbeeld de 7-8 split, bij gewoon 10-pin bowlen moet je precies in het midden gooien, dus loodrecht op pin 4. dan heb je een spare. hier niet, dan heb je niets. de raarste split die je hier hebben kan?
de big 8, dan gooi je lood recht op de voorste pin en knal je dus alleen de 1 en de 5-pin er tussen uit. ja ik weet het, heel vreemd voor te stellen.
en zo kennen we hier daar naast ook de Big six split (2-3-4-6-7-10) ook wel de Spread Eagle genoemd.
iets wat je dus nooit bij gewoon 10-pin bowlen kan over houden.
nu hebben we alle verschillen wel besproken.
zoals je kunt zien op de foto is dit heel moeilijk, hier moet je geen pocket gooien, maar een hele dikke pocket en nog geeft het geen garantie op een strike, ondanks dat de pins ook lichter zijn en makkelijker om gaan als bij 10-pin bowlen.
tot op heden is in deze variant nog nooit een 300 game gegooid, het hoogste wat ooit gegooid is in deze variant, dus het wereld record is zover bekend 245, een extreem hoge game voor deze variant, zelfs bij gewoon 10-pin bowlen is zo een score redelijk moeilijk en zijn er dus heel wat strike's op een rij of anders wel in de game vereist.
er is ooit ook een 500 serie gegooid over 3 game's tijdens het kampioenschap in de finale, die serie is toen gegooid door Paul Berger, en geloof me, dat is heel hoog!
je kan het vergelijken met een dikke 700 serie in 10-pin bowling over 3 games. (en dat is ook moeilijk)
ik zal ze hier onder gelijk geven, ik was erg onder de indruk, unieke beelden die in Amerika op alle sport zenders uitgezonden werden live toen in 1992.
Paul Berger's 500 serie (deel 1)
Paul Berger's 500 serie (deel 2)
Paul Berger's 500 serie (deel 3)
Paul Berger's 500 serie (deel 4)
Paul Berger's 500 serie (deel 5)

het is een hele mooie wedstrijd, echt alles zit er in, veel strike's, spare's, split's die afgegooid worden enz. enz. en wel een hele spannende laatste worp voor precies 500.... (veel kijk plezier)
dit zijn alle delen, ik zou nog even wachten met kijken want ik heb nog wat meer info
enkele termen die hier gebruikt worden en bij 10-pin nauwelijks of niet

[1.2] Box: een beurt van de game, bestaande uit 3 worpen maximaal. ook wel Frame genoemd.
ten-box: alle pins in 3 keer om.
String: ook wel Game genoemd, bestaande uit tien boxes, ofwel frame's 
King pin: dit is een bijnaam voor de 5-pin.
Spread Eagle: dit is de 2-3-4-6-7-10 split, ook wel de Big six genoemd. (kan je nooit overhouden bij gewoon 10-pin bowlen)
Four Horsemen: dat is een naam voor de 4 op een rij, 1-2-4-7 of de 1-3-6-10 pin.
Dead Wood: de omgebowlde pins die nog op de baan liggen tussen de nog staande pins.
Diamont: er zijn er 3 van, de 1-2-3-5 pin, de 2-4-5-8 pin en de 3-5-6-9 pin, deze combinatie heeft de vorm van een diamant, in gewoon 10-pin ook wel de Bucket genoemd.
Hi-Low-Jack: de 1-7-10. officieel geen split, maar in deze variant kan je wel van een split spreken vind ik, maar volgens de officiële regelgeving is dit geen split. (de headpin staat er nog)
Half Worcester: wanneer iemand bij de eerste worp alleen de 2-8 pin of de 3-9 pin er tussen uit gooit. ofwel een indiaantje er tussen uit gooien zonder de andere pins te raken. (dit kan dus nooit bij 10-pin bowling)
Big 8: ofwel de grote 8 split, alleen de 1 en de 5-pin er tussen uit gooien zonder de andere pins te raken, een vreemde en lastige split. (kan je nooit bij gewoon 10-pin bowlen over houden)

Small Four: naast de Big Four split, kennen we hier ook de Small Four. dit is de 2-3-4-6 split, de 4-5-7-9 split, of de 5-6-8-10 split. ongeveer net zo moeilijk als de Big Four, alleen de afstand tussen de pins is kleiner.
Back door strike: een strike waarbij de voorste pin (head pin) niet geraakt is door de bal en door geluk en domino als laatste omgaat.

Lob-Foul: als de bal over de 2e foul-line de baan raakt. of als de bal uit de goot terug op de baan komt voor dat de bal over de 3e foul-line is gegaan. ook deze vorm van een 'foul' is 0 punten voor die worp.
in Duckpin bowling worden de zelfde termen gebruikt als in 10-pin, en de termen van hier boven die van toepassing kunnen zijn.
voor de rest zijn bijna alle andere termen die bij 10-pin bowlen gebruikt worden ook hier van toepassing.

Road block: (alleen in Candlepin) als er een spare niet lukt (of een 10 box) door dat er omgebowlde pins voor de te bowlen pin(s) liggen, alles lijkt op een 'easy' spare, maar de omgebowlde pins gaan langs de pin of pins heen bij het raken er van, en ook de bal mist daar door zijn doel, de spare (of 10 box) die zo makkelijk leek gaat dan mis.

[1.3] komen we bij de score telling, ja dat gaat ook gewoon elektronisch bij deze variant.
maar er zijn verschillen, bij de half automatische machine's moeten de score's handmatig in de computer gevoerd worden, de computer rekent uit wat de score word. even eens moet de bowler de reset knop in drukken na de derde worp of na dat alle pins al om zijn gegooid in 1 of 2 worpen. dan komt er wel een veger en wordt er een set nieuwe pins opgezet (bij officiële toernooien voert de wedstrijd lijder de scores in, die gegooid zijn)
een vol automatische machine registreert het aantal gegooide worpen, telt de overgebleven pins (na iedere worp) en reset automatisch wanneer er 3 worpen zijn gedaan of in geval van een strike of spare. (net als bij ons in 10-pin bowlen, dat zijn tegenwoordig allemaal vol automatische score telling systemen) vervolgens rekent de computer de score uit. de bowler hoeft dus niets te doen dan alleen bowlen.
bij hele oude bowling huizen in deze variant, worden nog hand matige score sheets gebruikt, waar met pen of potlood de score word ingevuld, en dat je zelf moet rekenen om te bepalen wat de score is.
helaas kan ik geen uitleg geven over hoe dat nou precies werkt zo een score sheet, het enige wat ik kan doen is de wikipedia site geven waar jij misschien wel wegwijs uit kunt.
de telling begrijp ik wel, maar het gaat om de weergave van de score in een sheet, dat is heel moeilijk te begrijpen als je de sport of het spel hier niet kan doen of beoefenen.
wikipedia candlepin informatie (wel engels)


[1.4] baan conditie's:
bij deze variant worden de banen niet geolied, er zijn vrijwel geen baan conditie verschillen op dat gebied. de banen zijn in deze variant bijna altijd van hout. het enige is na jaren de slijtage van het hout wat een conditie van een baan bepaald.


[1.5] dan enkele vast gestelde gegevens, de baan afmetingen en indeling zijn precies gelijk aan een gewone 10-pin bowling baan, zie de 2e verdieping.
de bal mag maximaal 1,1 kilo wegen, en de maximum diameter is 11,43 cm.
de pins zijn 400 mm lang, hebben dezelfde onder als bovenkant, en wegen maximaal 1,13 kilo. de diameter van deze pins is 76 mm in het midden.
de pins zijn hier van plastic gemaakt, geen hout zoals in 10-pin en Duckpin.

[1.6] wedstrijd game play mode's zijn er 2 die ik weet:
gewoon systeem: hier bij bowlen de spelers om en om 5 frame's achter elkaar.
zodra de eerste speler 5 frame's gegooid heeft, begint speler 2 aan de eerste 5 frame's, als die klaar is, gaat speler 1 beginnen met de 2e helft van de game.
als de game klaar is, gooit speler 2 de overige 5 beurten.
Canadees systeem: hier bij gooien spelers om beurten 2 frame's achter elkaar.
en ook via Amerikaans systeem, men speelt op 2 banen en iedere frame gooi je om en om op die 2 banen. dat geld ook bij het gewone systeem.

[1.7] hier onder een paar voor beelden van hele mooie shots, die ik tegen kwam.
hier onder een voorbeeld van een hele lucky split conversion, door middel van een bal re-bount, kijk zelf maar!
4-7-10 split conversion

en wat te denken van DIT: een voorbeeld van hoe bad luck zich ook kan voor doen, alles lijkt hier na een 9 op een 'easy' spare met 2 gebowlde pins er voor op het pin deck, maar niets is wat het lijkt.... ongelofelijk! (dit word een Road Block genoemd)
een 9 mis. en wel hoe...
deze dan, het tegen over gestelde kan dus ook gebeuren, dat maakt het ook weer zo mooi.
een misser? eh nee dus, spare!!
en dan in deze wedstrijd zijn ook weer voorbeelden hoe een spare gemaakt word door dat de bal terug op de baan komt.
en een duidelijk voorbeeld hoe iemand de Big four split overhoud, maar door gebruik te maken van de 2 omgebowlde pins op het deck een spare gooit. 
mooie wedstrijd, big four split afgegooid.
hier iemand die de Big Four heeft staan zonder dat er nog omgebowlde pins op de baan liggen, en hij gooit hem af! denderend, echt een mooi shot!
4-6-7-10 split conversion
en deze, is wel heel mooi, zoals dat vaak gaat aan het eind van een finale mogen de spelers 1 keer een poging doen om de 1-7-10 af te gooien (High-Low-Jack) voor de jackpot, meestal lukt het niet, maar hier ging die jackpot er uit!
1-7-10 conversion!
hier nog een hele mooie, een Big Five, een verkapte vorm van de Greek  Cathedral gaat er hier af, in plaats van de 3-4-6-7-10, staat hier de 2-3-4-6-10 split. 1 van de pins komt terug op het dek, bowld de 4-pin om, die maakt een re-bount vanuit de goot en bowld dan nog de laatste, de 2-pin om.
2-3-4-6-10 split conversion
hier dan nog een voorbeeld van een wel heel lucky strike, waarbij de head pin volledig gemist word, en toch valt er een strike door een hele vreemde domino... echt lache!
lucky strike
in gewoon 10-pin heb ik zo ook weleens, Messenger strike's.
in Candlepin kan het ook, deze is mooi!
Messenger strike
Met de rug tegen de muur, en dan winnen!
herken je dat, dat je opeens minimaal een dubbele strike moet gooien in je laatste beurt en dan nog 7 of meer om te winnen, of om een 600, 650, 0f 700 serie te halen in normaal 10-pin bowlen?
Ik wel! ik moest een keer vanaf de 9e frame minimaal een turkey gooien en dan nog 6 om een 600 serie te pakken. (en een keer een double strike gooien en dan nog 8 voor een league kampioenschap, en dat gooide ik toen ook, ja de druk was maximaal toen!) 
terug naar de poging voor een 600 serie: ik gooide toen uiteindelijk een kwartet, en haalde die 600 dus toch nog!
hier een staaltje bowling van een moeilijker level! een zeer ervaren bowler in candlepin staat met zijn rug tegen de muur in frame 10, staat achter met -26.
1 frame left, de 10e, daar kan je 30 pins in pakken max. (dat betekend dat er minimaal met een double strike moet worden begonnen, anders is het game over)
maar dit is candle pin, zie maar eens een dubbele strike te gooien, laat staan een turkey.
maar hier gebeurt het wel hoor, in de finale van een toernooi, gooit de betreffende speler een snoeiharde strike in frame 10, dan een lucky strike daar na, dus DOUBLE!
maar ook 7 gooien of meer is niet eenvoudig in candlepin. (6 zou nog een sudden death frame afdwingen)
zie hier zijn turkey in de 10e frame, STRIKE, DOUBLE, TURKEY! en dus wint hij met slechts 4 pins de finale, en zijn prachtige ontlading na dat de derde strike valt, geweldig om te zien, zo zie ik het heel graag, mooi staaltje bowlen!
Kwartetten!
hier bij een shot van 6 bowlers die het lukte in een toernooi een kwartet te gooien in de jaren 80!!! (4 strikes achter elkaar)
en ja er zitten hele lucky strikes bij, maar dat heb je ook wel nodig (ook in gewoon 10-pin bowling) en dus ook hoge scores in deze variant.
zie maar eens een kwartet te gooien op de bowling baan, ja dat lukt mij wel regelmatig in gewoon 10-pin als bowler zijnde, maar hier is dat nog effe wat moeilijker.
hier bij geloofde ik niet dat het mogelijk was, heel Alien.... de eerste worp, en alleen de 2-pin word gebowld en de rest blijft staan.... EH!!!!!!! dit kan echt niet in andere varianten.....echt Alien.... kijk zelf maar.
Alien, alleen de 2-pin word gebowld zonder verder iets te raken....
nog iets vreemds.... tijdens een wedstrijd die gefilmd werd gebeurt er op een andere baan iets vreemds, op een volle set pins, gooit iemand alleen de achterste rij er af....eh... (dus de 7-8-9-10)
achterste rij pins gebowld zonder de rest te raken
tenslotte nog even een kijkje in de machine van een Candlepin baan, dit is een machine die al oud is, maar het meest voorkomt, werk heel anders dan een normale 10-pin machine.
werking van een Candlepin bowling machine
en dan DIT: een hele dure misser... er word een hele mooie strike gegooid, maar de scheidsrechter zegt FOUL. de scheidsrechter zag dat de bal over de 2e foul line pas de baan raakte, dat is dus een F in de eerste worp. maar hij gooit precies zo een zelfde strike er achteraan, en dus is dit slechts een spare. heel zuur, maar zo zie je maar dat er wel degelijk op gelet word.
tevens is er wel discussie... was het wel een lob-foul? we kunnen het niet zien in dit fragment, en vroeger gebruikte men geen animatie om te kunnen zien of de bal werkelijk pas over de 2e foul line de baan raakte. je bent dus afhankelijk van de beslissing van de wedstrijdlijder.

Strike, maar helaas, FOUL.
dan tot slot nog een paar 200 games, deze is het mooist. deze zie je echt frame voor frame, en er word zelfs een Five-in-a-row gegooid!!!! ja, dat is echt veel, met slechts 2 open frame's komt de score uit op een 211 game!! dat is heel hoog voor Candlepin.
211 game, met een Five-in-a-row
dan nog een 202 game in Candlepin, denderend! en voor mij nostalgie, vreemd genoeg word er hier een 10-pin score sheet gebruikt..
kan dus ook. moest denken aan toen ik begon in de jeugd met bowlen, en toen ons bowling centrum nog 4 banen telden, moest er ook met de hand geschreven worden op score sheets die geprojecteerd werden op schermen. tja, zo ging dat vroeger..... maar deze game is wel denderend hoor, begint met een kwartet.
en ja, ook op Brunswick banen.
202 game

hier naast voor het gemak ook hier de opstelling van de pins

dan de 2e variant van 10-pin bowlen en die heet Duckpin bowling.
deze variant zit werkelijk op alle fronten tussen 10-pin en candlepin in.
ook deze variant komt in Nederland niet voor helaas.
deze variant komt alleen in delen (provincies) van Amerika voor.
in deze variant zijn de pins ongeveer gelijk aan de vorm als in 10-pin.
maar de pins zijn veel kleiner en tevens zwaarder, in verhouding met het gewicht van de bal dan.
de baan afmetingen en indeling zijn wel weer precies het zelfde als een 10-pin bowling baan. even als de pin opstelling.
de bal is iets groter als die, die gebruikt word in Candelpin. maar ook weer veel kleiner als een normale bowling bal en ook zonder gaten.
de score sheet is wel weer horizontaal en kent bijna het zelfde als normaal 10-pin bowlen. ook hier is een derde worp toegekend per frame en dat betekend dat een score sheet er precies het zelfde uit ziet als een normale 10-pin score sheet, maar dan kent iedere frame 3 hokjes in plaats van 2.
de telling is precies het zelfde als bij 10-pin en bij candlepin. dus die is wel te begrijpen met invullen, er is geen derde teken voor een 'in 3 keer alles om' bal.
een strike ziet er dan zo uit: - - X (in de eerste 2 vakjes een plat streepje en in het 3e hokje de X, een spare ziet er dan zo uit: 8/- (in het eerste vakje wat je in de eerste worp om gooit, in dit geval 8. in het 2e vakje staat de schuine streep wat een spare betekend. dus de derde worp is niet van toepassing en daar komt een plat streepje of word gewoon leeg gelaten, om aan te duiden dat deze worp niet nodig is geweest.
stel dat een spare niet lukt maar wel alles in 3 keer om dan zou het er zomaar eens zo uit kunnen zien: 6, 2, 2. dit is een open frame zoals je weet.
in het eerste hokje staat 6, je hebt dus 6 pins gebowld. (4 over)
in de 2e worp lukt een spare niet en gooi je nog eens 2 af. (nog 2 over)
er is geen spare gegooid, dus moet je de derde worp gebruiken om een zo gehete 10-frame of 10-box te halen. dus in de derde worp gooi je de overige 2 pins om. dat is 10 punten zonder bonus verder. en zo zijn er tal van combinaties, ook als het niet lukt om met die derde worp alles af te gooien, dan is het totaal het aantal in die 3 worpen voor de open frame. heb je de frame daar voor een strike staan? dan tellen alleen de eerste 2 worpen mee voor de bonus. bij een spare? dan telt alleen de eerste worp mee van die frame voor de bonus.
de rede dat hier een 3e worp is, is gedaan omdat Duckpin bowlen veel moeilijker is dan gewoon 10-pin bowlen. zeker omdat je heel makkelijk split's kunt overhouden. een goede game in deze variant is een game van 100 of daar in de buurt. een 150 of daar in de buurt is een zeer goede game, en in de buurt van de 200 is een extreem hoge game. laat staan voor game's die richting de 250 gaan, die komen niet vaak voor.
reden dat het zo moeilijk is? ook hier is het mogelijk om tussen 2 pins die naast elkaar staan (bijvoorbeeld de 4-5 split) door gooien zonder ook maar 1 pin te raken, dus alle rare splits die je kunt overhouden in Candlepin, kan je hier dus ook overhouden. en omdat alles kleiner is dan in normaal 10-pin bowlen.


hier naast is een afbeelding te zien van de vorm van Duckpins

alle termen die in 10-pin bowling gebruikt worden, als in Candlepin (deels) zijn ook hier in deze variant van toepassing zover ik weet.
maar ik weet bijna zeker dat die Amerikanen hun eigen benamingen hebben voor sommigen splits, want ik heb bij de 2e verdieping vaak de Nederlandse termen gebruikt.

hier naast is de verhouding goed te zien tussen een Duckpin bowling baan, de bal en de pins.
een Duckpin bowling bal is voor kleine kinderen veel makkelijker te gebruiken als een normale 10-pin bowling bal.
vanwege het lichte gewicht en er geen vingergaten in zitten. 

[2.2] ook in deze variant is nog nooit een 300 game gegooid, het hoogste wat ooit is gegooid is een 279 game. of wel 11 strike's en ergens in het midden van de game 1 keer een 9 spare. er is zeker begonnen met een dubbele strike. in beurt 3 zou die spare geweest kunnen zijn, tot aan beurt 10, de aller laatste is zeker ook een strike geweest. meer opties zijn er bijna niet voor deze score.
(na het bekijken van de documentaire over Duckpin bowling, hoe het ontsaan is, hoe de naam tot stand is gekomen enz. is ook die high score aan bod gekomen, die persoon die dat heeft gegooid, gooide een triple turkey van af beurt 1, en in de 10e beurt ging het mis, er bleef 1 pin over, die een spare werd en in de laatste is nog een strike gegooid. is trouwens een hele interessante docu)
interessante pagina waar alle high-scores staan vermeld is hier te vinden (mannen high-scores)
Duckpin world high-scores!
hier vind je de hoogste game, en ook de hoogste serie's tot wel een serie van maar liefst 30 game's achter elkaar!!!! WOW! de hoogste serie wat ik heb gehad in een toernooi bij gewoon 10-pin is 8 game's....
ik zal je zeggen, dat record over 30 game's is 161 gemiddeld, en dat is heel hoog, zeker in deze variant!!


[2.3] dan is er nog een verschil, bij deze variant mogen er geen pins op het deck blijven liggen, hier komt wel een veger als er pins op het deck liggen die omgebowld zijn.
dit systeem is uniek, de veger werkt heel anders als bij ten-pin bowling.
hier zwenkt de veger van uit de zijkant van de baan over het pin deck.
de goten hebben bij het pin deck lopende banden om zo de pins in de machine af te voeren.
ook heeft deze variant ook maar gewoon 1 fout lijn dat ik weet. (mischien ook 2, dat de bal de baan geraakt moet hebben voor die lijn. maar dat weet ik niet zeker)
een bal die in de goot is geweest mag dus ook niet terug op de baan komen, net als bij 10-pin bowlen, dat is gewoon 0 punten. een bal re-bount uit de machine mag wel, als zo een bal nog pins zou bowlen voor dat de machine ze op heeft gepakt, is dit een geldige spare. (of strike) zolang de bal maar op de baan is gebleven en dus eerst pins heeft geraakt, dan is een re-bount geldig. of als de bal aan het eind van de baan de machine in gaat, en terug op de baan komt, dan is de bal op de baan gebleven tot het eind en zou dit ook een geldige worp zijn.

[2.4] baanconditie's:
ook hier zijn de banen bijna altijd van hout en word er dat ik weet wel geolied, in tegenstelling tot bij Candlepin bowlen.

moderne banen zijn ook van laminaat. dus ook hier heb je je te maken met een olie patroon en wat dat met je bal doet, als is dit heel anders dan bij gewoon 10-pin bowlen.

[2.5] enkele vast gestelde gegevens, de baan is bekend, het zelfde als in 10-pin en Candlepin.
een Duckpin bowling bal is iets groter dan een Candlepin bowling bal.
de afmetingen zijn: 12 cm in diameter tot maximaal 12,7 cm in diameter.
het gewicht van deze ballen is 1,5 kilo tot maximaal 1,7 kilo en hebben ook geen vinger gaten.
de gegevens van de pins zijn bijna niet te vinden, maar na een lange zoek tocht op de digitale snelweg heb ik ze gevonden en zelfs in metrische maten. wat ik eerst vond was allemaal Engels.
een Duckpin is 24 cm hoog en heeft een diameter van 10 cm op het dikste punt.  
ook het gewicht van een duckpin is bijna niet te vinden, maar ik heb het gevonden en zelfs in metrische maten.
een Duckpin weegt 0,7 kilo. (700 gram) [tolerantie is onbekend voor mij]

[2.5] dan hier enkele fragmenten van hele mooie shots of hele spannende wedstrijd einden bij Duckpin bowling.
hier een wedstrijd die gewonnen word op wel een hele lucky manier, begint trouwens meteen met een hele mooie 3-7 split conversion.
3-7 split conversion, spannende wedstrijd...
hier een 7-10 split conversion, op een manier die bij gewoon 10-pin bowling onmogelijk is.
7-10 split conversion
hier zijn 2 bowlers aan het bowlen, in deze game, gebeuren mooie dingen en kun je ook zien hoe moeilijk het is.
dit is ook de game waarin de slow messenger strike gegooid werd, die hier onder apart staat vermeld.
Duckpin bowling
hier nog een lucky strike, maar o zo mooi!! echt een domino!
lucky strike
dit is nou echt een slow strike, kijk zelf maar.
very slow messenger strike
hier vond ik nog een vrij recent een finale wedstrijd op hoog niveau. om een impressie te krijgen hoe het er nou aan toe gaat in serieuze wedstrijden.
hier word trouwens ook een Big 8 split afgegooit op baan 13, alleen wel pas in de derde worp, dus is het slechts een 10-box. ook een 200 game word gegooid door één van de spelers, ik vond het een mooie wedstrijd!
mooie wedstrijd op hoog niveau
een complicatie video van wedstrijden waar in splits, (en zelfs hele rare zeldzame splits) op bizarre wijze afgaan, strikes, messenger strikes, domino stikes, lucky strikes, en noemaar op aan bod komen, dit is echt mooi om te zien, het lijk zo makkelijk als je dit ziet, maar owee, dat is het echt niet
benieuwd hoe de machine werkt?
heel anders als bij 10-pin, hier is een camera geplaatst in de machine zodat je precies kunt zien hoe zo een machine laad en de pins uiteindelijk op zet.
werking van een Duckpin bowling machine
deze geeft een hele uitgebreide uitleg over de werking van de Sherman Duckpin bowling machine
uitgebreide uitleg over de werking
helaas zijn er niet veel split conversion's te vinden op het internet of mooie shots, maar er zijn wel veel wedstrijd fragmenten en zo te vinden bij Duckpin bowlen.

[2.8] tenslotte kom ik nog even terug op een 2e variant van Duckpin bowling. er is namelijk nog een variant die slechts lokaal voorkomt, hier hebben de pins een rubber band rond de pins op het raak punt van de bal, hierdoor krijg je meer pin reactie en word het makkelijker. omdat het dan te makkelijk word voor een 3e worp is dit terug gebracht naar 2 worpen per frame, en daarmee zijn de regels en scoring exact het zelfde als in 10-pin bowlen.
in deze variant is uiteraard al wel 300 gegooid. en ook meerdere keren.
ook hier zijn beelden van te vinden op You-tube.
maar de moelijkste variant is toch echt Candlepin bowling, 3 foul line's, de kleinste bowlingbal die gebruikt word, en de dunste pins die gebruikt worden... 
dit was'm dan, de overige 2 varianten waar 10 pins in gebruikt worden.

[3] dan hebben we ook nog een variant met 5 pins.
dit heet dan ook 5-pin bowling en komt slechts alleen in Canada voor.
ook hier zijn de banen exact gelijk aan die van 10-pin. de pins die hier gebruikt worden zitten tussen die van 10-pin en Duckpin in en hebben altijd een rubberband op het raakpunt van de bal. de bal die hier gebruikt word is bijna het zelfde als die in Duckpin gebruikt word en heeft ook geen vinger gaten.
de pins staan opgesteld in een V-vorm.
een score sheet ziet er het zelfde uit als die van Duckpin en ook hier is een derde worp van toepassing. de score telling is heel ingewikkeld, een strike is 15 punten plus de volgende 2 worpen, een turkey is dan 45 punten waard, wat een perfect game op 450 maakt. ook die is gegooid, en ook meerdere keren door meerdere bowlers. pin 1 heeft een waarde van 5 punten, pin 2 en 3 heeft een waarde van 3 punten. pin 4 en 5 hebben een waarde van 2 punten. (alles bij elkaar dus 15 punten) een spare is 15 punten plus de volgende worp. een spare kan dus maximaal 30 punten opleveren. een voorbeeld van een open frame: 11 2 -
in dit geval is er in de eerste worp 11 punten gegooid. pin 1, 2 en 3 zijn omgegooid de 4-5 split blijft over (even groot als de 7-10 split in de 10-pin varianten.) dan word er 1 pin afgegooid wat 2 punten is en in de derde worp word de laatste pin gemist. totaal voor die frame is dan 13 punten. 
wel leuk om naar te kijken op You-tube maar ook niet te lang, typ dan '5-pin bowling' in om hier beelden van te zien.

naast dit is en er nog een hele vreemde variant van bowlen, en dat is 9-pin bowling, of ook wel kegelen genoemd. dit is wel zo ingewikkeld dat ik hier verder niet veel op inga. dit komt voor in Europa, met name Duitsland is hier weg van. (ik moet er wel bij zeggen dat hier later 10-pin bowling is op gebaseerd, dus niet onbelangrijk dat deze variant er is.)
de score telling is wel vreemd, en er zijn meerdere game type's volgens mij. 
de pins staan opgesteld in een ruit vorm, de vorm heeft wat weg van Candlepin pins, maar dan hebben ze een andere bovenkant. en de pins staan verder uit elkaar als in 10-pin.
er zijn zelfs verschillende baan type's, de echte kegel baan begint heel smal en word breder naarmate je het pin-deck nadert.
de andere baan heeft meer weg van een 10-pin bowling baan, is over de hele lengte even breed. de baan is korter als in 10-pin bowling, en ook de breedte maat zal anders zijn. ook het aproach is heel anders. tevens is ook hier een fout line. ook gewoon 1 zoals in 10-pin. deze variant komt het meest voor.
uiteraard heeft ieder baan type ook gewoon 2 goten aan de zijkanten. (er bestaan er ook zonder goten, maar ik neem aan dat zodra de bal de kant raakt, een 'Foul' is dat dat gewoon geen punten zijn.)

dit baantype word ook geolied als ik heb begrepen.
er is in deze variant maar 1 worp per beurt en later zelfs 3 (ligt ook aan welk game type er gespeeld word). en een strike, (ongetwijfelt heet het hier anders) levert geen bonus punten op. genoeg hier over dus.
nou vooruit dan, ik vond een Perfect game in 9-pin bowlen in één van de varianten die het meest op 10-pin lijkt. (denk ik athans)
om te zien hoe vreemd dit is. een game bestaat hier uit 10 beurten. (in deze game mode, er zijn diverse game mode's in 9-pin bowling) 10 strike's achter elkaar in één game is dus een perfect game, en maakt een score van 90. 10x9 maakt dan 90. (er word hier met een bal gespeeld die ongeveer zo groot is als in Duckpin bowling.) hier gooit iemand 10 strike's achter elkaar in één game. (tja ik kan er niets aan doen maar alles in 1 keer om is in mijn woorden maar 1 betekenis: STRIKE. :-P)
strike 2 is bizar, in 10-pin bowling is dit een verschoven pin die dan alsnog af gegooid dient te worden in de 2e worp voor een spare, maar hier pakt de machine een strike. en strike 7 is een Messenger strike. de rest zijn mooie pocket en brooklyn strike's
alleen de 5-pin overlaten is eveneens een soort 'strike'. (ook daar snap ik de regels niet van en de telling ook niet.)
9-pin bowling Perfect Game.

mocht je nog vragen hebben over de 2 besproken varianten hier, die zijn welkom en ik probeer ze te beantwoorden. (Duckpin en Candlepin)
de gebruikte bronnen om deze verdieping mogelijk te maken zijn voornamelijk Wikipedia en de site Bowling Pedia, als mede de video site You-tube.
alle bronnen zijn betrouwbaar en ik ga er van uit dat alles klopt wat hier staat over gegevens van de pins, banen en bowling ballen.
mocht er iets niet juist zijn, dan kan je dit melden en dan verander ik het als het werkelijk waar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten