maandag 19 december 2011

spookbowling…(verslag 3e nationale league)

(officieel gepost op 8 december 2011)
hallo iedereen,


alweer een tijdje geleden de derde nationale league gespeeld in Gorinchem.
we wisten allemaal dat het niet gemakkelijk zou zijn daar, uit ervaringen van vorig seisoen.
toen zijn we daar onderuit gegaan en waren we met 3 man dus konden we niet wisselen.
het was er toen al heel lastig bowlen, niet dat de banen slecht zijn, die zien er heel netjes uit, maar er word daar een moeilijk oliepatroon gebruikt.
nu waren we met 4 man en kon er wel gewisseld worden, dus zouden we het er nu beter vanaf brengen in die tent daar? het antwoord is ja, ik heb een hoger gemiddelde gehaald en we hebben meer punten gepakt als vorige keer.
tijdens het ingooien merkte ik gelijk dat het wederom lastig bowlen was… de bal hoekte echt de tent uit.
ik kon de brooklin amper nog berijken door de grote hoek en als je van binnen naar buiten gooide kreeg je vaak splits.
dan game 1, deze game ging dus bij geen van alle goed.
het was zoeken naar de juiste lijn en we kwamen er geen van 3 uit. ik bleef maar broberen op de buitenlijnen.
de splits vielen opzich mee, maar ik kreeg mijn spares niet echt onder controle de eerste helft (4 missers op rij) en een andere speler had meer splits over.
de 2e helft bleef ik spare’s gooien en af en toe viel er een strike… uit eindelijk kwam ik op een score van slechts 147 uit, slechte game.
ik had nog niet de laagste score, een teamgenoot had 146, en dat was ook voor zijn kunnen slecht.
de hoogste was 163, en dat was nog aan de matige kant normaal.
de eerste game was dus heel dik verloren, met meer dan 100 pins. oei…
de captain van ons team wilde nog niet instappen en dus niet wisselen, omdat ik het opeens leek te vinden in de 2e helft van de game.
dus gingen met de zelfde opstelling aan game 2 beginnen.
en ook deze ging niet lekker bij mij.
nu bleven er bij mij veel splits over en die kreeg ik niet af.
heel af en toe viel er een strike en spare’s liepen dus niet en ik raakte het even helemaal kwijt en wist niet meer waar ik moest gaan staan.
ik moest een andere lijn vinden maar waar???
ook deze game eindigde bij mij op 141, slechter als de vorige.
ik was niet de laagste wat ik wel had verwacht, een andere speler kon het helemaal niet vinden en gooide een zeer slechte game van 128….
nu werd er wel gewisseld, want dat wilde hij zelf ook.
ook deze game verloren we wederom heel dik, weer met meer dan 100 pins…. dit gaat niet goed zo.
dan game 3. er is gewisseld.
ik kreeg nu een tip dat ik eens moest proberen om over de 4e arrow te gooien… dat betekende dat ik 23 latten moest gaan schuiven naar links toe. ik ston nu op de linkerkant opgelijnt. iets wat ik nog nooit eerder heb moeten toepassen.
ik ggoide de bal over de 4e arrow iets naar buiten een een brooklin strike viel, geen twijfel. geen mooie strike’s voor rechts handige spelers maar ik besloot niet verder te zoeken omdat het al heel lastig bowlen was daar. en een scorende bal ga ik niet veranderen als het niet nodige is.
de score telt en daar gaat het om. dus vanaf dit moment bleef ik vanuit het midden gooien. en zo gooide ik veel 9 spare’s en strikes vielen nu ook veel en net na het midden van de game gooide ik zelfs een kwartet! en ook vond ik de pocket.
om de pocket te raken moest ik tussen de 4e en de 3e arrow in gooien en eits naar buiten, ook de pocket strike was loeihard en geen twijfel over mogelijk, alles lag met een klap onmiddelijk achter in de machine.
dit was eindelijk mijn eerste goede game van die dag, ik kwam uit op 211. ik miste in de tiende beurt een spare, anders had ik een nog hogere score. was trouwens ook de enigste misser in die game.
de rest volgde ook lekker en dat betekende dat we van de 0 af waren op het punten scorebord. deze game wonnen we dik met ongeveer 50 pins en dus waren de eerste 3 punten binnen.
omdat de score’s bij ons alle 3 hoog lagen, besloten we om wederom niet te wisselen en door te gaan met de zelfde opstelling.
dan game 4, tegen de thuisploeg dus dat gaat spannend worden.
deze game ging dan ook nog goed bij, spare’s liepen maar wat minder strike’s gegooid als de vorige game.
halverwege de game stond het gelijk en zo bleef het verschil steeds klein en het leek erop dat we dit gingen winnen, maar niets is wat het lijkt.
plotseling in beurt 9 vielen er bij de tegenstanders strike’s, alle 3 de spelers gooide in beurt 9 een strike en zo liepen ze snel uit en wij volgde niet, het lukte niet.
dan de laatste beurt, die ging bij ons vrij goed, maar bij de tegenstander beter, er vielen nog wat strike’s en niemand had een misser in zijn 10e beurt dus uiteindelijk verloren we met ongeveer 50 pins.
ondanks had ik een score van 184 en dat was voor mij gewoon goed. een spannende game die we net niet konden winnen.
game 5, er werd nu weer gewisseld, ik had nog niet de laagste score dus ik bleef er nog even in.
deze game moesten we daarom wel winnen om niet weer met een paar punten weg te gaan.
deze game liep bij mij niet echt lekker, ook door het midden werd het lastiger bowlen. de olie werd ook daar steeds minder.
er vielen niet zoveel strike’s meer en inplaats daar van bleven er lastige spare combinatie’s over en ook splits.
ik kon niet meer veranderen van andere lijn, dus ik moest het er nu mee doen.
het liep niet echt lekker en een matige game kwam op het score bord, 161.
de rest had gelukkig meer en dus wonnen we deze game dik.
nu had ik wel de laagste score en dus vroeg ik of iemand wilde wisselen.
maar de captain besloot om het zo te laten en in deze opstelling de laatste game te spelen.
nu was het zaak om een zo hoog mogelijke serie neer te zetten.
ook deze game ging bij niet echt lekker, een beetje het zelfde beeld als de vorige game, spare’s lukten niet altijd, er bleven hier en daar splits over.
die kreeg ik die dag geen een keer af. en bovendien weinig strike’s.
zo halverwege keek ik eens op de andere score monitoren en zag dat we nu 2e lagen, maar veel zat discht bij elkaar, en dus werd het spannend.
de andere spelers gooide gelukkig beter als ik en zo werd het op het laatst nog heel spannend.
1e was niet meer mogelijk, en 2e lukte net niet. we stonden 3e en er was zelfs even kans dat we nog 4e werden, want ik zag op de monitor bij baan 1 en 2 een serie van bijna 500 staan en er was nog 1 beurt te gaan, de laatste speler had zijn 10e beurt nog.
als die 2 strike’s gooide was het gedaan. er werd een strike gegooid, dat was 1….. als er nu nog 1 gegooid werd en dan nog 7 kwamen ze boven ons uit.
maar dat gebeurde niet, er bleef 1 pin staan in de 11e beurt.
dus eindigde we als derde en dat waren 4 punten, wat een totaal maakte van 10 punten.
laatste game was bij mij 160, en daarmee had ik een serie van 1004, een gemiddelde van 167,33 over 6 games.
niet echt denderend, maar ik ben er beter uit gekomen als vorig seizoen, toen had ik ergens in de 150 gemiddeld over 6 games.
ook hadden we nu meer punten gepakt.
in het klassement zijn we van plaats 3 naar 4 gedaald, maar alles zit zo dicht bij elkaar, dat we zelfs na 1 speeldag onmiddelijk op nummer 1 kunnen komen.
de volgende halte is de thuis wedstrijd in eigenhuis, en daar kijk ik nu al naar uit. daar moeten we gewoon winnen.
we gaan weer voor een vollebak. en hopelijk vallen er dan weer hoge score’s.
dat is voor de volgende keer, nog even terug kijken op deze speeldag.
er waren weinig storingen, alleen veel score corecties.
geen bizarre dingen gebeurd, wel gooide ik een hele vreemde maar wel mooie spare, ik gooide 8, de 3-9 pin bleef staan, 2 pins achter elkaar, ook wel een indiaantje genoemd.
dan de 2e worp, (deze moet je normaal loodrecht op de 3 pin raken voor een spare) maar ik gooide hem veel te ver naar buiten en dacht dat de bal er dus naast zou gaan.
ik wilde al om draaien, toen ik plotseling de 3 pin heel langzaam zag omgaan en de 9 pin schoot de machine in.. SPARE!
ehh hoe kan dat? ja, de bal hoekte waarschijnlijk nog net iets toen die de 3 pin voor bij ging en zo doende raakte de bal bijde pins aan de zijkant, normaal gesproken niet te doen.
lache, zo onverwacht een spare gooien op een bijna onmogelijke manier.

dit keer was de tostie die ik nam wel goed. de vorige keer was het niet al te denderend.
dit keer was het wel lekker gelukkig.
er zijn deze dag geen hele hoge score’s gevallen, het was al moeilijk om een 200 game te gooien.
dus die waren niet veel gevallen.
ook geen drama scores van onder de 100 dat ik weet, maar het niveau was niet echt hoog. over deze dag genomen.
kortom het was lastig bowlen daar, een spookbowling vanwege de vreemde balreacties en hele grote aanpassingen die nodig waren en ook de vage strike’s die af en toe vielen. dat was voor velen zo.
ook de aanpassing van mij dat ik maarliefst 23 latten om moest in het begin en later 20 was wel heel erg veel.
hopelijk heb ik dit niet vaker nodig want dat is lastig bowlen.
dit was het dan voor vandaag, tot de volgende keer.
Later, Kevin.
Lift naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten