zondag 6 september 2015

einde halfgas...

hallo allemaal,
 
we zitten inmiddels aan het eind van de zomer helaas.
de vakanties zijn ten einde geraakt en ook de scholen zijn inmiddels weer begonnen overal in het land.
de dagen worden ook alweer korter en ook de temperatuur is lager aan het raken. helaas.
dat betekend dat de halfgas periode ook weer tot een einde is gekomen en langzaam schakelen we weer terug naar vol gas.
inmiddels ben ik ook terug van vakantie uit Griekenland, en wat was het daar denderend!
dit keer waren we op het vaste land, een schiereiland genaamd Pilion.
dit gebied is nog niet zo bekend en dus ook nog niet zo toeristisch.
het appartement was echt klein en daar moesten we echt aan wennen, binnen moesten we de tafel helemaal tegen de muur zetten om fatsoenlijk overal bij te kunnen.
ook de douche kabine was rete klein gewoon, nog geen vierkante meter!
dus ik kon mijn kont er amper keren zogezegd.
dat wende wel, maar zo klein hebben we het nog nooit eerder meegemaakt.
en dan dat bed van mij... ook dat heb ik nog nooit eerder zo slecht gehad op vakantie.
het bed was 1,75 m. en ik ben al 1,80 m. dus dan weetje het wel.
na wat gehannes konden we dat bed uitschuiven en zo doende kon ik dan diagonaal fatsoenlijk liggen. en dan was het ook nog keihard.
dat wende wel, maar oke vond ik dit niet.
ook de afstand naar het centrum was langer dan is beschreven, het zou zo'n 700 meter lopen wezen tot het centrum, maar dat was echt minstens een kilometer of langer.
bleek dat ze dat gemeten hadden tot het begin van het centrum en niet tot het echte centrum zelf en volgensmij ook hemels breed dus dat was ook niet echt netjes vond ik.
achter het appartement was een onverhard pad wat door boomgaarden velden ging en langs huizen en uit eindelijk leide het pad naar de boulevard. deze boulevard was het centrum van ons dorpje.
maar eenmaal op de boulevard moest je nog een eindje lopen voor dat je in het centrum was.
op de boulevard waren diverse restaurantjes te vinden en diverse cafétjes.
ook vond je er een bakker, appotheek, supermarkten, een arcadehal waar in flipperkasten stonden, allerlij spelkasten en pool-tafels.
verder trof men hier ook souvenier winkels aan, een snackbar en een kiosk.
aan de anderekant van de weg was het strand wat ook langs de gehele boulevard liep.
de temperatuur die we hadden gedurende de 2 weken dat ik daar was, was overdag 30 tot 32 en de 2e week zo steeds rond de 35 graden en in de nacht zo een graad of 25.
water temperatuur van de zee was zo een graad of 26, en daar liepje dus zo in!
de zee was ook kraak helder, heerlijk, heb dan ook veel gezwommen daar.
we hebben ook veel gezien daar, we hadden scooters gehuurd en in totaal zo een 500 kilometer gereden.
daar voor moesten we wel helemaal naar de hoofdstad, dat was goed te doen met het OV daar, de bus. er was een hate schuin tegen over de hoofdweg bij ons appartement.
dat werkt het zelfde als bij ons hoewel er kleine verschillen zijn.
zo stapt men achter in, en niet langs de voorkant. (bij ons precies andersom)
uitstappen mocht wel langs voor. eenmaal binnen gaat men direct zitten en komt er een conducteur langs waar aan je verteld waar je naar toe wil en vervolgens moet je daar gelijk aan betalen. dat was ook niet duur, echt veel goedkoper als bij ons!!
in de hoofdstad was het een hekseketel kwa verkeer, loei druk daar!
overal waren vooral veel flatgebouwen te vinden van meestal een verdieping of 6.
dit waren meestal allemaal woonflats waar woningen in zaten.
in deze gebouwen waren ook liften te vinden, maar wel een heel stuk ouder als bij ons voor zover ik wel eens kon zien.
hand bediende deuren nog, geen kabine deur (denk ik) en oude verdieping aangevers naast de deuren. ik zelf ben nergens binnen geweest, dit is alles wat ik kon zien van buiten af.
ook waren er hier grote en diverse winkels te vinden net zoals bij ons.
we vonden uiteindelijk wel die zaak die als enige in de wijde omgeving scooters verhuurde. en dat is niet gunstig, want dat betekende een monopoly positie en die geen kon dus vragen wat hij wilde, en dat was dus ook het geval, dat was het enige wat echt duur was daar. we redeuceerde het aantal dagen van een dag of 12 tot 7 dagen, vanwege het hoge tarief daar.
7 dagen was ook genoeg, we hebben echt veel gezien daar.
maar het was ook wel makkelijk om in de avond naar het centrum te rijden, dit ging even heel wat sneller dan lopen.
we konden na de 7 dagen de scooters bij ons appartement achterlaten zodat we niet helemaal weer terug naar die hoofdstad moesten rijden en met de bus weer terug.
we hebben veel door de bergen gereden, daar waren de wegen veelal beter als in die hoofdstad, en een stuk rustiger.
in de bergen hebben we weer prachtige uitzichten gezien vanaf grote hoogtes, van meer dan een kilometer hoogte.
af en toe waren er hele enge afgronden langs de wegen van echt tientallen meters diep.
daar moest je niet uit de bocht vliegen, want dat overleef je dus niet.
vaak stonden hier wel railingen of betonnen blokken, maar het bleef gevaarlijk hoog.
af en toe hoorde ik wel schoten in de bergen van jagers. van die zware shotgun dreunen. bang hoef je niet te wezen want ze zullen echt nooit op mensen schieten.
en hoewel ik altijd veel van die shotgun hulzen zie liggen in de bergen en vaak ook geraakte verkeers borden, heb ik echt nog nooit iemand zien lopen met zo'n geweer.
we zijn ook nog een keer naar een hoogte gereden van zo'n 1200 meter, en daar zat gewoon een dorpje, en een paar cafétjes met een balkon met uitzicht over de hoofdstad helemaal beneden.
daar hebben we dan ook een biertje gedaan en nu zag je goed hoe groot die hoofdstad niet wel was... (ongeveer zo groot als Rotterdam denk ik) echt heel groot voor een stad in Griekenland. wel een prachtig uitzicht.
verder hebben we ook nog 2 wandelingen gedaan, één daarvan hebben we van boven naar beneden gelopen.
we gingen met een echt authentiek stoomtreintje naar boven. (inmiddels is er een diesel motor in de locomotief) het treintje had 4 wagonnetjes, en zo was vroeger het openbaar trein vervoer daar, dat is nu allemaal opgeheven, de rails liggen nog wel overal door de gehe stad en daar buiten, maar alleen dat stukje is intact gehouden.
de route ging van de begaande grond naar een ander dorpje wat hoger in de bergen, en de route was adembenemend mooi gewoon, ook hier soms hele diepe afgronden.
het treintje reed met een lage snelheid van zo een 20 kilometer per uur.
toen we starte kwam er een contucteur om de kaartjes te controleren.
dan DIT: (we zaten in de achterste wagon) op de bordessen aan ieder uiteinde van de wagons zaten soort deuren.
al rijdende opende de conducteur de deur en stapte op de instap trede en sloot de deur. dan stapte hij eiskoud over naar de volgende wagon en opende daar de deur en stapte op het bordes om zijn route te vervolgen.
wow, dat was best gevaarlijk en zou bij ons nooit of te nimmer mogen vanwege de veiligheidseisen.
onderweg op de helft van de route was er een stationetje waar we een tussen stop maakte van een kwartiertje, er zat daar een lunch café en daar kon men effe een drankje doen, effe wat eten of gewoon even wat rondkijken.
daarna moesten we weer instappen en reden we verder naar het eindstation.
eenmaal boven gekomen gingen we eerst effe wat drinken boven in het café daar op het teras. het was een zeer mooie rit en leuk om eens mee te maken, het was zijn 10 euro meer dan waard.
dan begonnen we aan de wandelroute, en we moesten beginnen met eerst 4 kilometer over het spoor te lopen. dat mag daar ook gewoon, er komen daar verder geen treinen, pas 3 uur later gaat dat zelfde treintje weer naar beneden.
als je daar loopt moet je wel even aan de kant als er een trein komt, maar dat hoor je ruim van te voren al en de snelheid is laag.
even later kwamen we bij de brug over de kloof heen.
daar was een voetpad langs, en hoewel ik geen last heb van hoogte vrees, was dit best eng eigenlijk, een smale roestige brug naast de spoot brug, en onderje gaapte een gat van zo een 100 meter denk ik wel. er waren uiteraard wel railingen dat er niets kon gebeuren, maar het bleef een beetje eng als je zo naar beneden keek.
verder was er een afgrond van zo een 50 meter diepte lood recht (dus niet afhellend heel steil of zo, nee net als een gebouw loodrecht), en daar was geen railing en dus was dat daar erg gevaarlijk. ik keek even naar beden over de rand en daarna bleef ik wijselijk op veilige afstand van die afgrond, want als je daar afvalt, overleef je het niet.
verder geen gevaarlijke toestanden en de route was heel erg mooi en berg afwaarts is het goed te doen.
het eind van de route kwam uit aan de hoofdweg bij ons dorpje vlak bij ons appartement.
wie denkt dat het daar erg duur is geworden allemaal heeft het mis, waar wij zaten kon je voor 10 a 12 euro per persoon uit eten, dit was bij alle restaurantje ongeveer waar we gegeten hebben, en dan heb je een halve litter bier, (Mythos) brood, een hoofd gerecht en vaak echt grote porties! en dan ook nog een gratis toetje en soms ook nog een drankje, een soort ouzo.
een halve liter bier in de cafés en op de stranden was 2,50 of 3 euro. en daar kreeg je altijd een schaaltje ships bij en soms wel nog meer, zoals nootjes en koekjes.
één keer kregen we er zelfs op het strand even 4 gratis tostie's ham/kaas bij, en die waren ook nog eens erg lekker!
nee, zo goedkoop hebben we het nog nooit eerder meegemaakt.
in de café's krijg je, als je ouzo besteld er gratis tappas gerechtjes bij, maar dat was niet lekker had ik begrepen van mijn ouders. hoe meer je besteld, hoe beter die tappas werden. maar voor ons hoefde dat dus niet.
dan moesten we ook wel een keer lachen bij het achterste restaurantje op de boulevard, daar vlak bij zat een militaire basis en daar werden ook wel eens schiet oefeningen gehouden bleek zomaar.
want we zaten te eten en opeens hoorde we machinegeweer schoten!
eerst werd gedacht dat het vuurwerk was, maar ik had al snel door dat het een machinegeweer was en kort daar na hoorde ik meerdere machinegeweren teglijk ratelen. mensen stonden opeens geschroken op en liepen naar de bediening en vroegen geschrokken af wat dat was, dat ze machinegeweer schoten hoorde.
er werd uitgelegd dat het om oefeningen ging in de militaire basis en dat het ook nog eens losse flodders waren die gebruikt werden, dus er was niets aan de hand gelukkig.
dan de 2e wandeling die we hadden gedaan, konden we met de scooter naar een dorpje even verderop rijden, want het begin punt van die wandelroute was ook het eind punt.
we liepen via een kloof naar boven, ruig terein en wat was dat daar mooi!!!!
in de kloof was het lekker koel en daardoor goed te doen.
maar aan het eind van die kloof was een steilpad omhoog en lang, en daarna kwamen er nog trappen naar boven toe. dat was even erg zwaar en af en toe namen we dan ook even een pauze.
boven aangekomen was een cafétje te vinden waar we eerst effen wat dronken en daarna vervolgde we onze weg weer naar beneden. dat ging makkelijker.
ik stond er van te kijken wat voor een hoogte we opeens hadden berijkt te voet nog wel. ook mooie uitzichten onderweg.
weer terug gekomen bij het begin gingen we weer terug.
en zo hebben we veel gezien alles bij elkaar en na die 7 dagen hadden we er nog 3 over en die dagen lagen we lekker op het strand, en dan tikte de laatste dagen weg.
de laatste dag moesten we een uur eerder van het strand af, eerder douchen en inplaats van een biertje tussen door als de anderen aan het douchen waren, moesten we nu pakken. daarna ruim voor de spits uit eten geweest voor de laatste keer, en we sloten af bij één van de beste restaurants die er waren, en die dag in, dag uit bom vol zat. daar hadden we ook meerdere keren gegeten.
we namen afscheid en bij die kiosk kochten we onze laatste biertjes voor straks nog even op het balkon.
we deden daar nog even een spelletje en om 23:00 uur was het echt over. (en uit)
want om 5 uur in de ochtend rinkelde de wekker weer voor de terug reis naar Nederland.
het was toen nog donker buiten tijdens het ontbijt op het balkon.
even later toen we naar de verzamel plaats moesten waar we werden opgehaald, werd het opeens licht en dat ging heel snel. veel sneller als bij ons. even als het donker worden in de avond.
even later kwam de bus en begon het reizen weer.
nog één keer genoot ik van de mooie uitzichten.
dan kwamen bij het vliegveld en hier ging alles bijzonder snel.
ingecheckt, daar na meteen door de douane want in die hal was verder helemaal niets.
achter de douane was ook maar één winkel en daar was ik ook snel uitgekeken.
er waren ook maar twee gates.
opeens werd er al omgeroepen dat we konden boarden en dat was ruim een uur voor de geplande vertrek tijd van 10 uur in de ochtend lokale tijd daar.
het was een klein toestel waarmee we vlogen dus opeens konden we een uur eerder vertrekken! dat was luxe!
we vlogen eerst naar Kefelonia waar ook mensen er uit moesten en er ook weer in.
ook wij moesten er even uit omdat het toestel schoongemaakt werd en getankt en dan mag er niemand binnen zijn.
ik genoot nog even van de laatste Griekse warmte.
daarna moesten we instappen en ook daar ging alles heel vlot en nog steeds een uur eerder dan geplant vlogen we weg.
beye beye Griekenland dacht ik nog.... weer een jaar wachten.

ik ga die temperaturen van daar zeker weer erg missen.
dan om 1 uur in de middag, lokale Nederlande tijd landen we op Schiphol.

tja, en dan eenmaal weer in Nederland is er zwaar tering weer, koud en veel regen!
een maal op het vliegveld viel de temperatuur toch nog wel mee. maar die regen BAH!

het scheen hier in Nederland ook twee weken lang rot weer geweest te zijn toen wij weg waren en zelfs een keer echt zwaar noodweer hier. blij dat ik dat niet heb meegemaakt.
dan de koffers ophalen en ook dit ging heel snel, we hoefden geen tering eind te lopen dit keer, we kwamen uit bij band 4 en moesten 2 hebben.
onze koffers lagen al op de band en alle 3 gelukkig dit keer!
daarna snel door naar de trein vertrek borden in de centrale aankomst hal.
daar zag ik dat de trein die wij moesten hebben over zo een tien minuten vertrok vanaf spoor 6, helemaal aan het eind.
maar we wilden toch eerst wat kanen en besloten dan maar de volgende trein te nemen.
maar ook dit ging sneller dan verwacht en er waren nog 3 minuten op de klok...
we besloten het te wagen en snel liep ik naar de achterste lift die naar spoor 5 en 6 gaat. snel gaf ik een lel op die knop en intussen checkte mijn ouders de trein kaarten in op de incheck paal tegen over die lift.
de lift arriveerde en snel stapten we in, ik druk -1 in en de deuren zwaaiden gelukkig onmiddelijk dicht en we vertrokken, tijdens de rit zagen we door het glas dat de trein net binnen kwam suisen.
de lift deuren zwaaide open en we konden zo de trein in! gehaald ook nog eens!!
het was nog geen spits en dus hadden we zit plaatsen en de koffers konden gemakkelijk uit de weg staan.
en zo suisden we weer terug naar Oost-Souburg. daar bleef ik dan ook nog een nachtje en nu ben ik weer thuis hier in Middelburg en tikken nu ook de laatste dagen weg van mijn vakantie.
ik heb er nog 3 en dan moet ik ook weer gaan werken. ik begin op de donderdag, dus dat is relaxt. dan weekend en dan gaat de gas hendel weer naar volgas en is alles weer normaal.
ik hoop dat daar geen rare dingen zijn gebeurd in die 3 weken dat ik er niet was, maar dat hoor ik dan wel weer.
eerst nog 3 dagen genieten!
de nieuwe disc van Iron Maiden is inmiddels net uit en die ligt op me te wachten in Bergen op zoom in De Waterput. die had ik uiteraard al pre-besteld.
die disc schijnt echt zoooo denderend te zijn volgens de eerste recencies!
daar ben ik dan ook zooooo benieuwd naar, ik ga er zo snel mogelijk om!
daar ga je ongetwijfeld meer van horen op deze site, middels de 1e verdieping en het topic In De Lift. comming soon dus.
dan is het bowling seizoen ook weer begonnen, en daar zijn verder geen rare dingen meer gebeurd heb ik vernomen, want ik was niet op de Teamcaptains vergadering, ik zat in Griekenland.
wel is defenitief de maandag avond opgedoekt zoals ik al eerder melde.
wegens te weinig teams.
we spelen nu op de woensdag avond, de eerste speeldag heb ik gemist door de vakantie.
maar op de 4e verdieping van deze site is al weer een nieuw schema te vinden waar de scores in komen die ik heb gegooid en de standen.
dus daar kan je me weer volgen.
de woensdag is nu de drukste dag en we hebben hier als enigste dag nog de late series er bij.
en dat zal weer effe wennen zijn, sowieso, andere speeldag, endere mensen weer en die late series.
dit was het dan wel weer.

later Kevin.

Lift naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten