zondag 25 november 2012

de crisis strikes again....

hallo allemaal,

wederom een roodgloeiend bericht uit de algemene standen hier in de buurt...
deze week is namelijk weer een groot chemie bedrijf gevallen, en wederom weer een bedrijf waar ik vroeger heb gewerkt...
en daar is mijn start van mijn carrière in de technische sector begonnen.
een groot bedrijf wat fosfor produceerde, de zuiverste zelfs in de verre omtrek.
vroeger een groot en sterk bedrijf, (vanaf de jaren 70) maar laatste tijd was er al een elle lange soap aan de gang daar.
vroeger mochten er behoorlijk wat schadelijke stoffen geloosd worden in de lucht.
later is er een gedoog beleid uit gegeven voor de uitstoot van schadelijke stoffen. maar door dat er overlast was van bewoners in de directe omgeving, is die vergunning ingetrokken en is de uitstoot dosis verkleind, en werd er ook strikt op gecontroleerd door de overheid. gevolg was dat er een hele installatie moest komen om dat te halen. dat geld was er niet, was een miljoenen project. boetes van de overheid volgden...
dit is nog maar heel kort die soap samen gevat.
maar dan kwam de tent door de crisis en hevige concurrentie plotseling op losse schroeven te staan....
en dan gaat het snel, er werd uitstel van betaling aangevraagd en niet lang daarna was het bedrijf failliet.... nog een paar dagen later werd het definitief failliet verklaard door de rechter...
het 2e grote chemie bedrijf is failliet op rij hier in Zeeland, is gevallen door de crisis, en wederom staan er 450 man op straat, wederom weer een dreun voor Zeeland.. de crisis strikes again.....
ik maak me zorgen, er blijft niet veel over in onze provincie in deze sector.
het faillissement was zelfs in het NOS nieuws op tv voor bij gekomen in de korte nieuws berichten.
dus ook bij deze wens ik de meeste personen daar veel sterkte toe de komende tijd. en hier mee is het 2e diepte punt bereikt in korte tijd in onze sector.
ik kan het zelf bijna niet geloven dat dit gebeurt is...
eerst de aluminium fabriek die omging en nu de fosfor fabriek...
bij elkaar goed voor bijna en vroeger zelfs iets meer voor 1000 banen.
nee, dit gaat niet goed hier.. en ook wederom weer aan het eind van het jaar, dat de feestdagen een domper geeft voor iedereen die daar werkte.
hoe dan ook, dit moet ophouden, geen strikes meer in de crisis.
ik las in de krant de laatste tijd niet anders dan over tenten die in Zeeland over de kop gingen door de crisis. er blijft niets over op den duur, en dat kan echt niet!
zoveel ellende allemaal op werkgebied, het moet stoppen.
ik heb vreselijk veel geluk gehad denk ik, bij ons loopt het storm en ik hoef gelukkig niet te vrezen voor mijn baan.
ik heb alle ellende al gehad geloof ik zomaar.. en daar ben ik dan zelf wel blij om, maar zo zou dat voor velen moeten wezen. en helaas is dat niet zo.
ik kan er ook niets aan veranderen helaas.
tot zover dit 2e diepte punt uit de regio hier.

-update:-
afgelopen woensdag sprak ik op de bowling een oud collega, Proces operator van de fosfor fabriek, was een vrij heftig verhaal.....heb zijn verhaal gehoord, hij was 1 van de operators die de taak kreeg de shutdown procedure te starten. en dit keer niet voor een stop en 1 oven, maar voor alle 3 de ovens en misschien voorgoed.
met veel emotie haalde hij de 'trekker' over om alle ovens af te schakelen.
de dagen daar na was de fabriek nagenoeg 'dood' alles staat uit, en er heerst een doodse stilte in de fabriek, waar ik vroeger ook gewerkt heb.
volgens hem kon je iedere voetstap horen zo wat, het enige wat je hoorde was het zoemen van de liften wanneer die in beweging waren.
bijna niet voor te stellen...
nogmaals veel sterkte daar toegewenst en laten we hopen op een goede afloop!
-einde update-


later, Kevin.
Lift naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten