zaterdag 18 april 2020

einde gratis kranten is gekomen...

hallo allemaal,

het is dan toch zover gekomen als gevolg van de Covid-19 crisis.
Het doek is gevallen voor de laatst overgebleven gratis krant, de Metro.
omdat er een verbod op reizen is als dat niet noodzakelijk is, zijn er bijna geen reizigers meer.
eerst werd de productie ernstig gereduceerd, maar dat was niet rendabel genoeg,
een tijdelijke stop van uitgave was ingevoerd.
maar helaas, dit kan niet lang duren en dus is besloten om de laatst overgebleven gratis krant niet meer op papier uit te brengen. (er waren geen inkomsten meer)
de beroemde bakken op de grotere stations zullen verwijderd worden binnen kort.
de Metro blijft echter wel digitaal bestaan, op de oude vertrouwde website.
die staat hier nog in het topic, nieuws en magazines en zal daar ook blijven staan.
het zal een raar gevoel en beeld zijn op de stations als de Shutdown voorbij is en we weer mogen reizen. geen Metro bakken meer.... geen gratis kranten meer.
de laatste jaren kon ik zelf ook de Metro al niet meer op papier krijgen omdat op alle kleinere stations al geen uitgave meer was.
ook de kwaliteit was achter uit gegaan vergleken met de begin jaren.
Metro kwam voor het eerst uit in 1999 en werd al snel mateloos populair door dat de krant op vrijwel alle Nederlandse treinstations te verkrijgen was, en later zelfs ook nog bij enkele Mc Donalds lokaties en nog wat meer gebouwen zoals Middelbare scholen, zoals toen het R.O.C.
en ook niet te vergeten alle metro stations in de grote steden.

het duurde dan ook niet lang voordat de krant de nummer 1 positie evenaarde met de Telegraaf krant.
een tijdje was er zelfs ook een zaterdag editie, maar dat stopte al vlug omdat daar de kosten te hoog voor waren.
ik kan me zelfs nog herinneren dat er op de radio reclames waren voor zowel de Spits krant, toen die nog bestond als de Metro krant, die reclames hoorde ik op Arrow Classic Rock, 3 FM en nog meer zenders die ik meemaakte door de jaren heen op werk vloeren, en scholen.

ook ik haalde in mijn jongere jaren elke keer Metro kranten voor in de kantine op school en op het werk. 
sterker nog, in het begin van mijn werk carrière kwam ik voor het eerst in aanmerking met de Metro krant, in het busje onderweg naar het werk, kreeg ik toen de Metro in mijn handen geduwd, ik las toen nooit kranten, ik was ongeveer 18 toen.
maar ik besloot op die dag toch maar eens te lezen en het beviel me wel, en al snel ben ik die krant gaan blijven lezen, omdat die zo kwalitatief goed was, ook voor jongeren, het bleef leuk en toch ook boeiend. sinds dien was ik trouwe lezer van die krant.
door de Metro ben ik geïnteresseerd geraakt in nieuws.  

ik heb in al die jaren genoten van die krant, heb er vele herinneringen aan uit die tijden. 
later werd de krant overgenomen door de Telegraaf en de kwaliteit werd een stuk minder vond ik. toen werd de productie ernstig gereduceerd en verdween de Metro van alle kleinere stations, en niet veel later is het dus ook gedaan met de laatste gratis krant die er was. er zijn er ooit vier geweest.
dat waren, Metro, Spits, De Pers en De Dag.
de Spits is gelijk uitgekomen met de Metro, en was ook op stations verkrijgbaar. de Spits werd opgeheven in 2014 en de vaste rubrieken daar uit gingen naar de Metro over, de bakken werden op alle stations verdubbeld, Station Middelburg had opeens 5 Metro bakken.
in Oost-Souburg, mijn plaats waar ik ben opgegroeid, kende toen 3 Metro bakken, dit station werd ook veel gebruikt en was toen der tijds een sneltrein stop station.

(nu kennen we hier geen snel treinen meer, ja 2 in de spits 2 keer en alleen doordeweeks, maar dit station is niet langer meer een snel trein stop plaats, wat ik erg vreemd vind, want dit station kent ook heel veel reizigers.)
De Pers kwam later uit en was ook op alle Nederlandse stations te verkrijgen.
echter ging deze krant na een paar jaar failliet, en verdween uit het straat beeld.

dan was er ook nog De Dag, en die krant was verkrijgbaar bij de toen nog C-1000 supermarkten.
deze krant heeft het echter maar één jaar uitgehouden en verdween toen weer, wegens inkomsten gebrek.
de Metro heeft ruim 20 jaar bestaan, en dat is toch wel heel wat vind ik.
jammer dat het zo ten einde moet komen, maar het is niet anders zullen we maar denken.

ook de Metro krant en de befaamde bakken verdwijnen in de geschiedenis boeken...
het blijft raar, na al die jaren is er geen gratis krant meer in Nederland.
ik was blij dat de krant er was in mijn jongere tijd.
Bedankt voor al die jaren.
om toch de Metro te blijven lezen, dat kan alleen nog online, dus de krant is niet geheel verdwenen.

Later, Kevin.
Lift naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten