dinsdag 9 april 2013

MSN messenger in geschiedenisboeken....

hallo allemaal,

een oranje bericht dit keer.
gisteren is er dan ook uiteindelijk een einde gekomen aan het vroeger immer populaire chat programma MSN Messenger.
na ruim 13 jaar bestaan stopt de service sinds gisteren en is er een alternatief via Skype gekomen.
terug kijkend naar de tijd dat ik het programma leerde kennen, gaan we terug naar het jaar 2001... jawel toen zat ik nog in de eerste klas van het voortgezet onderwijs, en wij hadden niet eens zo lang internet op onze pc dat ik nog weet, en dat lijkt al wel zo lang geleden, die tijd dat wij nog geen internet hadden.....
ik leerde toen 1 van mijn beste vrienden kennen, en had het er over, MSN Messenger, dat was gratis en zo doende hoefde we elkaar niet te bellen over de telefoon.
nou sinds dien heb ik dat gebruikt dus, in het begin om voornamelijk gewoon lekker met elkaar na school en in de avond met elkaar te praten.
later gebruikten we het ook om bestanden, voornamelijk audio files naar elkaar op te sturen en zo werd het programma onmisbaar in mijn school tijd, alle klasgenoten hadden wel een account en zo konden we elkaar helpen, en soms werden ook zakelijke dingen die voor opdrachten nodig hadden uitgewisseld met elkaar. of nog eens even wat vragen en je weet het wel, gemak dient de mens.
nog een hoogte punt was dat we een keer met de hele klas 2 uur van de CKV lessen hadden gespijbeld, op een mooie dag.
ik ging met een vriend mee, hij had 2 pc's daar online staan dus het eerste wat we deden was de MSN Messenger opengooien, om toch effe te checken of er echt niemand terug naar school was gegaan, en gelukkig trof ik bijna iedereen op MSN aan, ja dat was lache, er ging een table open, met het maximum aantal personen. dat was 10 of zo.
en ook tijdens het luisteren van de Arrow Rock 500, toen hadden we vaak vakantie, en mijn vrienden volgde het ook, en vaak zagen we elkaar op de MSN, was ook altijd heel gaaf.
ik heb er wel honderden gesprekken mee gevoerd in die tijden alles bij elkaar, niet alleen met klas genoten, ook andere personen die ik vroeger kende, vrienden van vrienden zeg maar, maar dat contact doofde snel. van vele heb ik ook nooit meer iets vernomen.
het was in mijn tijd een onmisbaar programma op de pc.
veel gemak van gehad, en zeker ook veel plezier.
door de jaren heen werd het ook steeds geavanceerder en waren er steeds meer mogelijk heden, ik heb toen ook aardig wat zitten rommelen en had zo mijn eigen costum MSN.
op de pc, heb ik al die mappen nog met die zooi staan, die kunnen dus vanaf heden naar de kliko verplaatst worden en dan definitief van de pc verwijderd worden.
ik ben blij dat ik die tijd heb mee gemaakt, dat veel via het oude MSN Messenger geregeld werd.
ik denk dat scholieren nu het wel gaan missen.
nu in deze tijd dat ik full-time werk en mijn vrienden ook of het gewoon heel erg druk hebben net als ik in het dagelijks leven, gebruikte ik het niet meer, en de rest ook niet meer of zelden.
toch vind ik het nog altijd jammer dat het programma niet meer bestaat.
en hiermee is dan ook de laatste service overgenomen van MSN.
vroeger had je Hotmail, algemene chat tafels, MSN Messenger, MSN space, (de weblog service) en Sky drive.
al heel snel gingen de algemene chat tafels dicht na een reeks misdrijven, je kon daar volledig onbekend met iedereen  chatten, en je kon je dus voor doen als heel iemand anders dan dat je in werkelijkheid bent.
ik weet nog dat het in het nieuws kwam, na een toename aan misdrijven is toen besloten die chat tafels dicht te gooien en die service per direct op te heffen.
Messenger bleef beschikbaar, omdat dit bedoelt was voor vrienden onderling en je moet toestemming geven om iemand toe te laten als iemand je toevoegde.
daar na bleef het heel lang zo, ik begon een site daar, een weblog op MSN, die service was de volgende die opgedoekt werd in 2007 daarna bleef het weer een tijd onveranderd, toen ook de email overgenomen werd.
hotmail werd overgenomen door Outlook en hotmail hield op te bestaan, nieuwe account's
krijgen de extensie na de @ outlook.com (outlook werk overigens het zelfde nog als de vertrouwde hotmail omgeving, dus dat was ook snel gewent)
bestaande hotmail extensies blijven nog onveranderd.
de sky drive kwam ook onder beheer van Windows.
en nu als laatste is ook de MSN Messenger gefuseerd in de diensten van Skype.
ik kijk terug op een mooie tijd, waar alles is begonnen.
wat onmisbaar werd in de schooltijden, en wat ook zeer handig en makkelijk in gebruik was.
dat was het dan, alle diensten waar het allemaal mee begon zijn overgenomen of opgeheven.
het merk en het oude MSN logo zijn nu in de geschiedenis boeken terug te vinden.
een programma wat zeker nog veel besproken blijft....

later, Kevin.
Lift naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten